Thursday, August 27, 2009

Infamous assassination

Dinsdag op Canvas gekeken naar "Infamous Assassinations"...dat de aflevering over Ernesto 'Che' Guevara ging had daar heel veel mee te maken. Documentaire van een half uur, kan niet mis zijn dacht ik...

Fijn om nog eens wat oude beelden te zien, maar dat was het dan ook. Het leven van een persoon als Guevara in een half uur proberen bundelen is om problemen vragen (en dat geldt ook voor die andere "Infamous assassinations" die nog volgen of al uitgezonden zijn vermoed ik). Zeker als je dan ook nog eens het Varkensbaai-incident wil uitleggen om na 5 minuten te besluiten dat 'Che' daar geen enkele rol in gespeeld heeft. *zucht*
Bon, was al blij dat ze daar correct in waren, want ondanks de korte duur slaagden ze er toch in foto's verkeerd te plaatsen (foto genomen in Congo gebruiken in het overzicht van de Cubaanse strijd) en op z'n minst bedenkelijke uitlatingen te doen (Ernesto veranderde zijn naam in Che?!). Teleurstellend... Of misschien heb ik over dit onderwerp al te veel gelezen?

Alleszins, als je de moord op iemand wil bespreken dan moet je daar niet het hele leven bij betrekken. Kort bespreken zou moeten volstaan (en in de reeks zitten enkel personen die toch altijd lichtjes een belletje doen rinkelen) om daarna die laatste momenten uitgebreid te tonen (want ook over 'Che' viel er veel meer te vertellen dan "verraden, ingesloten, in het been geschoten en vermoord in het schooltje van La Higuera").
Toch een goede reden om hier nog eens een foto van Che te plaatsen, was al veel te lang geleden. :) En ook positief: ik kon gedurende een half uur mijn reis naar Bolivië vorig jaar herleven! Toen hebben Tineke en ik La Higuera bezocht en het uitzicht op het stadje is in die veertig jaar veel veranderd, maar toch nog altijd bijzonder herkenbaar.

No comments: