Sunday, August 9, 2009

Bloed geven doet leven

Deze week werd het startschot gegeven van de campagne "Bloed geven doet leven" waarmee het Rode Kruis op zoek gaat naar bloedgevers. De bedoeling is om iedere maand - en dat een jaar lang - 4.000 nieuwe donoren aan te werven. Iedere maand gaan BV's die strijd aan, te beginnen met Nicole en Hugo.

Oh pijnlijk, denk ik dan. En dan heb ik het niet over de naalden...wel dat net 'homo-iconen' als Nicole en Hugo (geef toe, bestaat er nog grotere kitsch in Vlaanderen?) de aftrap mogen geven. Want natuurlijk volgde na de lancering van de campagne de discussie of homomannen nu eigenlijk bloed mogen geven of niet. Neen, dat mag niet...
In de reacties op de Standaard krijg je dan meteen voor- en tegenstanders en iedereen mag zijn mening daar over hebben. Ik ook. Waarbij ik niet ontken dat besmet bloed 20x meer kans heeft om teruggevonden te worden bij homomannen dan bij heteromannen, maar waarbij ik ook nog altijd gruwel van het gegeven dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen "sexuele geaardheid" en "sexueel gedrag".

Neemt niet weg dat ik iedereen oproep om donor te worden bij het Rode Kruis. En als je langsgaat, vermeldt dan eens het feit dat je iemand kent met bloedgroep A- (blijkbaar is er grote nood aan A- en O-)...

No comments: