Saturday, April 25, 2009

Megastickers Rode Kruis

Wie de komende veertien dagen boodschappen gaat doen, op een parking staat of een kruispunt passeert (goh, iedereen wel zeker? :)) komt -hopelijk - de vrijwilligers van het Rode Kruis tegen. Eergisteren ging namelijk de veertiendaagse stickeractie van start.

Kopen dus die sticker! 5€ voor het goede doel, het is nog niet te veel. En zeker doen dit jaar want...MegaMindy staat er op! :) Als grote fan ;) kon ik natuurlijk niet anders dan meteen tot de aankoop overgaan. Vraag me alleen af waarom Toby niet op de sticker mag staan :(
Met mijn vroege aankoop zal ik de komende veertien dagen dus ook geregeld mogen zeggen "ik heb al een sticker gekocht"...wat altijd beetje ambetant is natuurlijk, maar ik kan moeilijk bij ieder bezoek aan Delhaize een sticker kopen (dat zou echt wel te veel MegaMindy in huis zijn).

Mijn steun aan het Rode Kruis staat overigens los van de discussie die ik jaren geleden (eind 2005!) had met de hoofdgeneesheer van Oost-Vlaanderen. Een discussie via mail naar aanleiding van de campagne "zet de bloedstap" om meer bloeddonoren te mobiliseren. Ik wil wel, maar ik mag niet...want ik ben "een man die seks heeft met andere mannen". Dat vond ik bijzonder discriminerend... In het antwoord werd verwezen naar het overleg tussen het Rode Kruis en het Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding dat hierrond gebeurde, en de infobrochure die daarrond zou opgesteld worden. Heb er later niet meer over nagedacht, maar met de stickercampagne toch even op zoek gegaan en de infobrochure teruggevonden. De regel is duidelijk: zonder de sexuele geaardheid te willen veroordelen worden alle homosexuele mannen gebannen als bloeddonor. Dit om de maximale veiligheid van het bloed te verzekeren en gebaseerd op cijfers dat homosexuele mannen procentueel gezien meer kans op een HIV-besmetting hebben (cijfers die ik overigens niet zou ontkennen).

Het is een dunne lijn en ondanks mijn respect voor het Rode Kruis blijf ik het bevreemdend vinden. Monogame homo's (ja, ze bestaan :)) maken minder kans als bloeddonor dan rondpoepende hetero's (en die bestaan zeker ook). Het mailtje staat nog altijd in mijn mailbox en zal er nog een tijd blijven instaan...gewoon als reminder dat ik toch altijd een beetje 'anders' zal zijn (en daar ben ik dan eigenlijk ook weer een beetje blij mee :))...

No comments: