Sunday, August 29, 2010

Verrotten

Nu ik toch met de blog bezig ben meteen even aandacht voor het land onder hoogspanning...wij dus, mocht je het nog niet gemerkt hebben. De 'preformatie' zit muurvast sinds deze nacht...

N-VA wijst het voorstel af...en meteen komt mijn vrees terug boven. De keuze tussen 'staatsmanschap en een compromis durven maken' vs 'bevestiging van de eigen partij en de chaos opzoeken'. In mijn blog van net na de verkiezingen rekende ik nog op het gezond verstand van de Vlaams-nationalisten...maar ben daar steeds minder zeker van.

Groen! en sp-a willen wel nog verder praten. Natuurlijk, voor hen is dit geen kernthema dus is er wat meer ruimte voor toegevingen. Maar op een bepaald moment moet je ook durven landen natuurlijk, kernthema of niet. Bovendien - en mijn mening is gekleurd en ik heb het niet op de voet gevolgd want België kan soms gewoon te complex zijn - heb ik de indruk dat hetgeen op tafel ligt echt niet weinig is. Wat dus aanleiding geeft voor een Wouter Van Besien om het te hebben over die 'verrotting'...een punt dat al duidelijk is sinds 2008 (of langer): liever de Belgische staat laten verrotten dan een poging te doen de inboedel te redden. En dan moet ik Wouter meer dan gelijk geven: mensen hebben daar geen boodschap aan, mensen hebben liever een regering die beslissingen neemt. We zullen zien wat het verder nog geeft...
Beeld van dit weekend overigens: De Wever hangt uit het raam...het moet tegenwoordig toch een hel zijn voor journalisten om een item te vullen over de preformatie want niemand die iets zegt of doet. Waardoor je dus een De Wever van op afstand de huiskamer moet injagen...

Na het journaal van 18u - met een sterke bijdrage van Caroline - toch maar de bevraging van de week van maken. "N-VA, het is tijd om eerlijk te zijn en het compromis te zoeken!"...niet dat ik mij de illusie maak dat deze bevraging het verschil gaat maken. :) Vorige bevraging, ook al over de preformatie, werd afgesloten met 25% die geloofde dat de regeringsonderhandelingen afgerond gingen zijn tegen het einde van de zomer (ahum, don't think so :)), 25% dat het wat langer ging duren maar dat het wel ging lukken en 50% die de stelling had dat het eerder allemaal ging blijven zweven ipv landen... Zou de meerderheid ook hier gelijk hebben?

No comments: