Sunday, December 13, 2009

Millennium K

Al heel lang op het verlanglijstje, aangekocht toen ik Coolio II ging halen en vorige week eindelijk bekeken: "Millennium - the movie". Uiteraard de verfilming van het succesboek waar ik hier niet te veel woorden meer aan vuil maak...

Over de film moet ik ook niet veel zeggen: goed maar ook niet meer dan dat. Of eigenlijk minder dan dat. Had me al afgevraagd hoe ze zoiets verfilmd zouden krijgen. Het boek is zo gedetailleerd en zo beschrijvend dat alles naar de letter uitvoeren onmogelijk is...maar er is ook zoveel beschreven dat je het gewoon niet in 1 film krijgt. Zelfs de 'extended version' was dus niet voldoende...
Gevolg: deel 1 van de Millenniumtrilogie werd herleid tot 'wie heeft Harriët Vanger vermoord?'. Goed, daar gaat het ook over natuurlijk maar in de film bleef nauwelijks ruimte over om de hoofdrollen uit te werken...en laat dat net de geweldige extra zijn van Millennium, dat het niet gewoon een 'we-zoeken-allemaal-samen-de-moordenaar-boek' is. Als voorbeeld: nergens in de film wordt duidelijk hoe de relatie tussen Mikael en Erika nu eigenlijk in mekaar zit... Beetje teleurstellend met andere woorden.

Al was het wel een verdienstelijke poging en doet Noomi Rapace dat geweldig goed als Lisbeth Salander! Michael Nyqvist die Mikael Blomkvist speelt is niet meteen het personage dat ik zelf in gedachten had, maar ook hij doet het niet slecht. Benieuwd wat het gaat geven allemaal als Hollywood de verfilming aanpakt...

En terwijl we toch over film bezig zijn: deze week ook gaan zien naar "Dossier K". Zoals het zichzelf verkoopt: de langverwachte opvolger van "De Zaak Alzheimer". Nu was die vorige sterk, maar is deze zeker minstens zo goed. Ik volg de analyse op deredactie.be dat deze film een bepaalde mate van hype verdient, dat het scenario bijzonder sterk in elkaar zit (er is werkelijk geen minuut dat je denkt "hoe laat zou het zijn") en dat Koen De Bouw en Blerim Destani er een indrukwekkend acteerduel van maken. Over Blerim: god-de-lijk (goed) en ook daar volg ik bovenstaande analyse dat hij eigenlijk een kruising is tussen Pieter Embrechts en Colin Farrell...vooral de melancholische blik van die laatste kan Blerim duizend keer beter.

Wat wel stoort in de film: Filip Peeters (heb hem nu wel effe gehad...en dat terwijl ik hem eigenlijk niet zoveel zien acteren heb de laatste tijd) en de muziek. Jeetje, de muzak is leuk voor een tijdje maar in mijn perceptie bleef die maar heel de film doorgaan! Vervelend...maar zeker geen reden om thuis te blijven en deze film niet te zien. Alweer een sterk staaltje Vlaamse film...

En terwijl we toch over film en staaltjes bezig zijn (wohow, wat een link): het nieuwe reclamespotje van Chanel N°5 is gewoonweg formidabel. Vond de vorige met Nicole Kidman ook al zalig, maar deze met Audrey Tautou is eveneens super. Ze weten daar bij Chanel wel mijn lievelingsactrices te strikken...terwijl ik toch niet echt de doelgroep ben ;)




Dior weet het anders ook wel aan te pakken...of hoe Jude Law voor mij eigenlijk niet al te veel moet doen om adembenemend te zijn. :)


1 comment:

Aertsparadijs said...

hoe de relatie tussen Erika en Mikael nu eigenlijk in mekaar zit? dat was voor de filmmakers wellicht te veel gedoe. Ik zet al mijn hoop op Johnny, misschien doet hij er iets mee?