Tuesday, July 15, 2008

Vive Carla Bruni!

Ik pleit schuldig...sinds afgelopen maandag ben ik een hevig fan van Carla Bruni. Al zal ik waarschijnlijk nooit begrijpen wat ze in Sarkozy ziet... :)

Vier dagen lang was het dus relaxen in Parijs met Cédric, Kim en Kim (ja, dat zorgde voor de nodige verwarring ;)). Eigenlijk leefde bij mij de stille hoop dat Kim ondertussen een volledig verslag op haar blog zou geplaatst hebben...maar dat blijkt dus serieus tegen te vallen. Dus maak ik hier zelf - fotogewijs - een klein verslag.
Al zijn niet alle leuke momenten op de gevoelige plaat vastgelegd. En ook het hoogtepunt niet: Carla Bruni die naar mij zwaaide! Maandag was de nationale feestdag in Frankrijk en na de militaire parade - waar ik toch sterk van onder de indruk was...ook al heb ik het niet zo voor wapens - wou ik toch nog Sarkozy en Carla Bruni zien. Dus vlug naar de straat waar ze zeker door zouden moeten en ja hoor: in volle vaart passeerde daar de presidentiële auto met een zwaaiende Bruni van achter haar geopend raampje. Nicolas zat een beetje in het donker...maar dat vond ik minder erg. :) Daar zijn dus jammer genoeg geen foto's van omdat ik te hard aan het prutsen was met het fototoestel (gelukkig was ik nog net op tijd om de auto te zien). :) Van al de rest, des te meer:

Waarom dit najaar nog naar New York trekken? Ik heb het Vrijheidsbeeld al gezien! :)

Het weer zat niet altijd mee...maar dat weerhield er ons niet van om terrasjes te doen.

De Arc de Triomphe was natuurlijk ook ingekleed voor de nationale feestdag: twee immens grote vlaggen - de Europese en de Franse - wapperden sierlijk naast elkaar.Aan de vooravond van de nationale feestdag houden de brandweerkazernes hun jaarlijks bal. Via het betere opzoekwerk van Cédric waren we dit al te weten gekomen...en hadden er eens minzaam om gelachen, denkend aan de brandweerbals in Vlaanderen. Blijkt die vergelijkinge niet helemaal te kloppen: Le bal des pompiers (om Cédric tevreden te stellen zal ik hier ook even vermelden dat het volgens hem 'sapeurs' zijn ipv 'pompiers' :)) is zowat het populairste evenement van het jaar en mensen staan gemiddeld een half uur (!) in de rij om binnen te kunnen. Zelf waren we daar getuige van in Le Marais waar het om kwart voor negen al aanschuiven was. We wilden graag ook gaan maar besloten nog iets te eten...om rond 22u00 te merken dat de rij ondertussen twee wijken ver liep! Onvoorstelbaar... Vanwaar die populariteit? Ook echte Parijzenaars kennen het antwoord niet...al vermoed ik dat het personeelsbeleid er voor iets tussen zit (brandweermannen in Parijs zijn zonder uitzondering knap, jong, gebruind en gespierd)...

Ter compensatie omdat we het bal van de brandweer misten :( besloten we dan nog maar een bezoekje te brengen aan de Eifeltoren die prachtig verlicht was. Een beetje een scheve foto...maar dat heeft ook zijn charme. :)

14 juli: nationale feestdag! Net op tijd aan de Champs-Elysées om de militaire parade mee te maken, in gang gevlogen door de nationale driekleur.

Van waar wij stonden hadden we een prachtig zicht op de overvliegende gevaartes, waarlijk indrukwekkend.

Het zicht op de troepen was iets minder...al slaagden we er wel in steeds dichter te geraken. Dit is mijn eerste poging van foto...en meteen ook de beste (als je even het hoofd van die ene meneer wegdenkt ;)).

Ook het 'rollend materiaal' (een term die me plots sterk doet terugdenken aan de lessen 'economie' van het middelbaar) was echt indrukwekkend (check facebook voor heel wat meer foto's). Speciaal deze foto omdat de internationale rol van Frankrijk in Europa en de VN benadrukt werd (Secretaris-Generaal van de VN en vele regeringsleiders waren dan ook aanwezig op de parade).

De parade werd afgesloten met parachutisten die voor het podium landden...op de landing zelf hadden we geen zicht van waar we stonden (ja, soms zie je die dingen beter op tv :) maar dan mis je toch ook de sfeer wat), en toch vond ik het subliem om zien.

Vele kilometers werden afgelegd...veel plaatsen en terrasjes bezocht. :) Het spreekt dan ook voor zich - na het succes van de vorige editie - dat het geheel afgesloten werd met een dutje aan Canal St-Martin.

Het is alweer uitkijken naar mijn volgende uitstap naar Parijs...al zal het niet voor meteen zijn met alle andere reizen die al gepland staan dit najaar...

3 comments:

Anonymous said...

Ik moet zeggen dat ik ook wel fan ben geworden van Carla Bruni, wat een elegantie en spontaniteit. En wat een contrast met Paola.

Er is wel dégelijk een foto van Carla, alleen moet je erg goed zoeken om ze erop terug te vinden. Ook deze fotograaf is niet onfeilbaar :-).

Verder: voor een pacifist was je enthousiasme voor de militaire parade echt aandoenlijk :-).

Aertsparadijs said...

ja hallo, ik moest wel gaan werken gisteren hé schat, geef me een beetje de tijd!
In ieder geval, thx voor jouw verslag, een mooie aanvulling op het mijne.

Unknown said...

Om helemaal correct te zijn, het zijn eigenlijk zelfs "les sapeurs-pompiers" als ik me niet vergis ;-)