Sunday, May 4, 2008

Jan Fabre in het Louvre

Veel tijd om te bekomen van mijn sp.a-koffietafel op donderdag had ik niet, vrijdagmorgen stond ik om 7u00 (ja, 's morgens!) paraat om samen met Kim en C richting Parijs te vertrekken!

Doel van ons bezoek van 1 dag: de tentoonstelling "l'Ange de la Métamorphose" van Jan Fabre in het Louvre. Geopend in het bijzijn van Koningin Paola op 9 april en nog te bewonderen tot 7 juli...en laat die einddatum net te laat zijn voor ons gepland bezoek aan Parijs van vier dagen in het weekend van 11 juli. Dus moesten ;) we wel snel over en weer naar de Franse hoofdstad.
Na een vlotte rit, een kleine wandeling in de zon, een bezoek aan het herdenkingsmonument voor de Franse gedeporteerden in de Tweede Wereldoorlog (vreemd dat we dit alle drie nog niet gezien hadden) en een terrasje in de zon ging het richting Louvre. Dat een Vlaams kunstenaar daar 40 zalen mag inpalmen met zijn moderne kunst is ongezien...ook al kwam dit aspect van "ik heb iets historisch meegemaakt" pas na ons bezoek aan de tentoonstelling.

Moderne kunst is niet altijd mijn ding...zo is het tonen van een blik tomatensoep volgens mij niet echt kunst omdat ik het daar niet warm of koud van krijg. Kunst dient voor mij een talent te tonen, als ik het zelf kan/zou kunnen (of als ik het zelf zou kunnen bedenken) is het moeilijk om daar emoties voor los te weken. Gelukkig gaat Jan Fabre verder dan dat... In 2000 bekleedde hij de zuilen van de Aula in Gent in het kader van "Over the Edges". Indrukwekkend - het effect vond ik zelf fenomenaal - en meteen voer voor controverse en protestacties. Maar ook zijn "Searching for Utopia" in het kader van Beaufort 2003 en de inkleding van de Spiegelzaal in het koninklijk paleis ("Heaven of Delight") in 2002 zijn allemaal dingen die ik impressionant vond...

Maar laat het vooral de confrontatie/dialoog tussen nieuwe en oude kunstwerken van Jan Fabre enerzijds, en de kunstwerken van de Grote Meesters van de Lage Landen anderzijds zijn die een sterke indruk maakte. Meermaals met de mond open gestaan van de combinaties die uit de hoed getoverd werden. Al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik bij sommige stukken niet echt onder de indruk was...omdat ik de link niet zag met de Grote Meesters en dus de dialoog niet begreep?

Ik was bijzonder onder de indruk van volgende twee combinaties:
1/ De bol van mestkevers - het portret van Maria De Medici
2/ Opnieuw de scarabeeën en uitvarende schepen
Maar ook "de langste worm ter wereld" in een zaal vol schilderijen van Rubens bezorgde me kippenvel, net als de 'schijtende duiven' in Murano-glas (een duur grapje, liet ik mij vertellen :)), het gouden Lam Gods dat wegneemt de zonden der wereld in combinatie met beeltenissen van de lijdende Christus, nogmaals het lijden van Christus en de kruisafname in combinatie met bloedtekeningen, 'kledingstukken' in combinatie met naaktportretten, oude geldbriefjes in combinatie met portretten van de belastingsontvangers,...

Na het bezoek...hebben we echt alles gezien? :)

Je zou er dus uren kunnen in rondlopen...zeker als je veel weet over de geschiedenis van de Grote Meesters - wat, laat ik duidelijk zijn, niet het geval is bij mij...

We bleven echter geen uren rondlopen...het was al een stuk in de namiddag en we hadden nog geen lunch gegeten dus maar de stad ingetrokken. Na een slaatje marcheerden we richting Canal St-Martin waar in de vroege meizon de voetjes in het water gelaten werden en ondergetekende in slaap viel. :) Na nog een terrasje en wat eten ging het opnieuw richting Gent.

2 comments:

Aertsparadijs said...

Dat heb je heel mooi gezegd, als een volleerde kunsthistoricus! Ik ben blij dat je zo onder de indruk was :-)

Anonymous said...

nice site platform