Sunday, October 31, 2010

Yoda-Engels

Veilig en wel aangekomen in Addis Ababa...met meteen een magisch zicht: groene lichtjes die 'flikkerden' doordat ze soms achter bomen weggestoken waren. Het klinkt stom, maar was meteen verliefd op deze uitgestrekte en ongelooflijk grote stad, die ergens het midden houdt tussen 'Afrika' en 'Midden-Oosten' (sfeer, klanken, hoe mensen er uit zien (mooie mensen!),...).

Dit in tegenstelling tot Tineke die een vreemde relatie met deze wereldstad ontwikkelde :) Overal loert het gevaar en het is hier helemaal niet fijn. We vinden elkaar niet...maar goed dat we dus snel richting het Noorden vertrekken (ook al omdat ik waarschijnlijk heel snel bestolen zou geraken in deze hoofdstad met veel armoede - daar heeft mijn reisgezel waarschijnlijk wel groot gelijk in maar ik loop hier liever nog wat naief rond :)).

Het brabbeltaaltje dat ze hier overigens produceren is zo mogelijks nog meer onverstaanbaar dan het Swahili in Kenia, en al helemaal onleesbaar! Bovendien is het met het Engels hier ook niet altijd bijster goed gesteld...in die mate dat we gisterenavond op onze guesthouse-kamer al volop het Yoda-Engels (Star Wars: "Towel extra we need") aan het oefenen waren. :) Als voorbeeld een mededeling aan de receptie: "Same room change room up"...vertaling: we mochten nog een nacht blijven maar dat op dezelfde kamer een verdiep hoger dus moesten we verhuizen. Het ontcijferen duurde iets langer maar uiteindelijk geraken we er wel.

1 comment:

tineke said...

ik raad lezers aan om ook es naar mijn blog te surfen (tineke-in-world.blogspot.com) om een toch iets genuanceerder beeld te krijgen van al die zogezegde indrukken en uitspraken die ik geef en doe