Wednesday, November 4, 2009

...to Stockholm

Na de tussenstop in Amsterdam en nog een beetje met het hoofd in Wales kwam ik op maandag 19/10 dan aan in Stockholm. Dat was welgeteld drie dagen te vroeg voor de European Development Days. Fine by me, neem ik toch gewoon wat vakantie!

Blij dat ik daar eigenlijk wat te vroeg was...want tijdens de dagen van de conferentie zelf zie je niets van Stockholm (congreshal lag buiten Stockholm). Dus genoot ik op dinsdag en (gedeeltelijk) woensdag des te meer van mijn kennismaking met de Zweedse hoofdstad. En hoe kan dat beter dan aan de hand van de Millenniummap? :)
Want uiteraard speelt de toeristische dienst in op het succes van Stieg Larssons Millenniumtrilogie, zoals ik al dacht. Na mijn Millenniumobsessie moest ik Stockholm gewoon leren kennen aan de hand van Mikael en Lisbeth. En het werd mij gegund: ijskoud maar droog en dus het perfecte wandelweer. De kaart zelf gaf enkele plaatsen aan die in de trilogie voorkomen...niet altijd de meest relevante en er zijn er ook een heel pak die je mist, maar zo eens voor het gebouw staan waar de hoofdpersonages zogezegd wonen is wel fijn. Bovendien bracht het mij zowat overal in Stockholm.

Verder uiteraard de trekpleisters gezien en een (kleine) poging gedaan om Zweeds te verstaan. Volgens mijn Zweedse collega Fredrik - waar ik een vergadering mee had op woensdag - is Zweeds een combinatie van Engels en Nederlands...waar ie dat gehoord heeft, ik heb echt geen flauw idee maar het klopt van geen kanten! Compleet onverstaanbaar...

De woensdag werd dus al half gevuld met twee vergaderingen en mijn registratie op EDD...en op donderdag en vrijdag waren het de European Development Days, die ik samen met Jenny van Wales te lijf ging. Veel te veel debatten en workshops gevolgd, iedere stand van de Development Village onderzocht op relevantie voor het eigen werkterrein (en met te veel materiaal naar huis gekomen), mijn Franstalige kwelduivel Jean-Louis Testud van EDD 2008 eens kwaad bekeken, een MAP (Master Attack Plan) bedacht om Karel De Gucht te spreken (en daar in geslaagd!), op de foto gegaan met Barroso (grapje),... Volgend jaar zijn de EDD in Brussel en normaal gezien blijven die openstaan voor het grote publiek! Kan iedereen meteen eens zien wat voor interessante job ik heb. ;)

Foto's van Stockholm kan je hier bekijken.
Foto's van EDD zijn hier te bewonderen.

No comments: