Wednesday, November 4, 2009

From Wales...

Overmorgen is het ondertussen al drie weken (!) geleden dat ik op punt stond te vertrekken richting Wales. Meteen één van de redenen van de windstilte op deze blog...

Op 13 oktober had ik nog een vorming af te werken en daarna was het een race tegen de tijd om alles rond te krijgen vooraleer ik op 16 oktober mocht vertrekken. Een 'gecombineerde' uitstap: ik was gevraagd als spreker op de conferentie "Under the Baobab Tree" in Llandrindod Wells (Wales) en werd verondersteld VVSG te vertegenwoordigen op de European Development Days in Stockholm (na de geslaagde aanwezigheid vorig jaar). Allemaal in dezelfde periode dus alles ook maar in combinatie: met een vlucht op vrijdag van Brussel naar Cardiff (via Amsterdam), op maandag 19/10 een vlucht van Cardiff naar Stockholm (via Amsterdam) en op zaterdag 24/10 een vlucht van Stockholm naar Brussel (via - ja, u raadt het al - Amsterdam). Zes keer opstijgen en landen: het geeft de indruk dat je een wereldreis aan het maken bent. :)

Maar Wales dus. Op vrijdag toegekomen en na het dumpen van mijn valies bij het Oxfam-hoofdkwartier (partner in het organiseren van de conferentie op zaterdag) had ik wat tijd om Cardiff wat te leren kennen. Het is te zeggen: ik had eigenlijk net genoeg tijd om Cardiff Castle in zijn volledigheid te bewonderen. Als ik de dames van Oxfam mag geloven is dat ook het enige dat te bezichtigen valt. :) Maar was fijn en voor die paar uur leek het alsof ik vakantie had.
's Avonds nog kunnen meerijden naar Llandrindod Wells waar ik geweldig gelogeerd werd bij de organisatoren en andere 'key-note speakers' (zoals dat mooi noemt in het Engels). Gevolg: veel geklets over het werk (*zucht*) tot een stuk in de avond/nacht.

De conferentie zelf op zaterdag was een succes met hoge opkomst en vooral veel activiteit. Kennismaking met Susan (my counterpart in the UK, or sort of), een conceptdiscussie met John over 'umbrella's of umbrella's' (dat uitleggen zou me echt te ver brengen), een workshop leiden - of was het lijden? - over Europese netwerking, lunchen met Noren en Namibiërs, kletsen en keuvelen met Jenny en Jane, gelijkenissen zien tussen het werk in Vlaanderen en in Wales, veel visitekaartjes uitdelen en informatie beloven (moet ik nog allemaal doen!),...
Baseline: de Gold Star Communities in Wales - en organisatoren van de conferentie - doen eigenlijk hetzelfde van wat het vierde pijlersteunpunt hier in Vlaanderen probeert te doen, mijn bijdrage bestond er voornamelijk in die link met de lokale besturen te zien en de meerwaarde van een Europees netwerk te bepleiten. Veel te interessant eigenlijk...wat betekent dat ik hier nog de nodige opvolging moet aan geven. Maar ook dat ik hier zelf weer materiaal uit haal voor de eigen werking.

Bref, een vermoeiende dag die gelukkig gecompenseerd werd op zondag met wat langer slapen en vooral een wandeling met Craig, John en Fabs (de hond :)) in het prachtige Wales. Een rit terug met de auto behoorde niet tot de mogelijkheden...maar heel erg is dat niet als je in een gezellig treintje mag zitten dat door het landschap sukkelt. Via Swansea na 4 uur - en voor maar £15,80! - terug in Cardiff...inchecken in het Hilton (yes, I know...beetje decadent maar het was een koopje) en de volgende morgen stond ik fris en gezwind helemaal klaar om richting Stockholm te vertrekken.
Foto's van de trip naar Wales kan je hier bekijken!

1 comment:

Anonymous said...

Bedankt voor de interessante informatie