Sunday, September 13, 2009

Madeira

Zoals vorige week aangekondigd zat ik afgelopen week in Funchal, Madeira. Zalig relaxerend met geweldig veel zon, een niet-al-te-koud zwembad en vooral veel rust. We kunnen er met andere woorden helemaal tegen aan dit najaar!

Bloedheet was het gewoon...de normale 30 graden maar dat zuchtje wind kwam niet altijd opzetten waardoor het soms niet uit te houden warm was. Afkoeling in het zwembad was dan ook de enige oplossing. :)
En die enkele momenten dat het toch wat bewolkt was hadden mijn dames geweldige alternatieven voor handen: een shoppingcenter net om de hoek of een korte busrit naar Funchal om daar de winkelstraten onveilig te maken. Al durfden ze ook gaan shoppen als er geen wolken te bespeuren waren natuurlijk...

Uitstappen meedoen, daar deden we deze keer niet aan mee. Het verste dat we geraakt zijn is de hoofdstad van Madeira die op een boogscheut van het hotel lag. Daar wat rondgelopen en de bezienswaardigheden bezocht, en ook de kabelbaan op om het traditionele "smijt jezelf eens in een rieten bakje en laat je tegen een onverantwoorde snelheid naar beneden glijden" te doen. :) Hilariteit alom uiteraard...

De dames hebben zich allemaal goed gedragen :) en voor wie het fotomateriaal wil bekijken, dat kan allemaal op deze link.

Op vakantie betekent ook veel tijd om te lezen...en daar was ik helemaal op voorzien! Deel 2 en 3 van de Millenniumtrilogie van Stieg Larsson namen heel wat plaats in maar waren zeker de moeite om mee te sleuren. Of toch alleszins deel 2 "De vrouw die met vuur speelde" want die heb ik ondertussen helemaal uit...en eigenlijk ook goed dat ik deel 3 - "Gerechtigheid" - mee had. Ik was dan ook gewaarschuwd: als je het tweede deel beëindigd hebt, heb je de nood om meteen in deel 3 te beginnen...ik kan mijn voorgangers alleen maar gelijk geven. In "Gerechtigheid" ben ik ondertussen ook al een heel stuk gevorderd, maar nog lang niet op het einde.
"De vrouw die met vuur speelde" gaat op hetzelfde elan verder als het eerste deel van de trilogie, "Mannen die vrouwen haten". Ik blijf het dus gewoon fenomenaal vinden. Er komt natuurlijk wel een heel nieuw verhaal bij kijken maar de link met dat eerste deel zit er nog heel sterk in. Mikael & Lisbeth zijn ook hier weer de hoofdfiguren en ze komen in een verhaal terecht dat zo mogelijks nog complexer is dan de Vanger-story in deel 1. Het is opletten geblazen om alle actoren uit elkaar te blijven houden maar gelukkig is het allemaal opnieuw heel gedetailleerd en zeer beschrijvend met voldoende herhaling zodat je nooit echt de draad kwijtraakt. Al vraag je je soms af waar het allemaal goed voor is, die details en de herhaling...om dan later in het boek te weten te komen waarom zoveel detail gegeven werd of om te merken dat je blij bent dat sommige stukken herhaald worden (want niets is zo vervelend als stukken in een boek te moeten herlezen omdat je het niet juist meer weet!).

Ziedaar het succes van de Millenniumtrilogie: oog voor detail, veel herhaling, een zeer spannend verhaal, niet-alledaagse hoofdfiguren. Naar het einde van deel 2 balanceert het geheel een beetje op het ongeloofwaardige maar het gaat er nooit over...meer nog, je bent zo ingenomen door het verhaal dat je daar vlot door leest. Deel 3 is alvast even sterk begonnen, ik ben dus nog wel een tijdje verslaafd.
En dan zal de dag komen dat de boeken volledig uitgelezen zijn, dat vind ik nu al jammer...het moet voor het eerst zijn dat ik daar op voorhand al over nadenk (maar dat zal ook ingegeven zijn door het feit dat we door de dood van Stieg Larsson weten dat er nooit een vervolg op komt) en het werpt een schaduw op al mijn toekomstige literatuur. Stom! Want eigenlijk mag je dit soort van literatuur niet gaan vergelijken met andere boeken. Bedacht wel dat ik misschien de nieuwe van Dan Brown dan maar moet halen, die valt een beetje in dezelfde categorie. :) Maar eerst moet ik de verfilming zien van deze trilogie...moet ik echt dringend werk van maken...

2 comments:

Lieve said...

ik heb de boeken ook al uit, en de film nog niet gezien.. zullen we samen gaan?

Cor said...

Ik hoop, dat jullie het prachtige Madeira nog een keer met normalere temperaturen kunnen bezoeken zodat jullie meer van het eiland kunnen zien. Het is meer dan de moeite waard.