Tuesday, December 9, 2008

Terzake over EDD en Vl.Pro

Sinds vorige week ben ik een grote fan van Terzake...twee keer kon ik er absoluut mijn gading vinden. De eerste keer omdat ik duiding kreeg bij mijn Franstalige kwelduivel, een tweede keer omdat ik een duidelijk zicht kreeg op die Vl.Pro waar iedereen het over heeft.

Beginnen bij het begin: op de European Development Days in Straatsburg mocht ik een uiteenzetting geven over 'Development Education', daar had ik hier al iets over geschreven. Toen maakte ik 'en passant' ook de opmerking over het communautaire dat zelfs tot in de Europese instituten was doorgedrongen. We kregen die opmerking meermaals - dat Vlamingen toch meer Frans zouden moeten spreken - maar de strafste opmerking kwam van mijn collega-spreker tijdens die workshop over 'Development Education'. Die vond het nodig om voor de volledige zaal "teleurgesteld" te zijn over het feit dat mijn bijdrage in het Engels was...
Een lange intro, maar het zegt veel hoeveel ik daar eigenlijk mee zat...ik kon het namelijk niet helemaal plaatsen. Tot ik vorige week de aflevering van Terzake van 02/12 herbekeek (dat kan je hier doen): mijn collega-spreker bleek lid te zijn van die Raad van Europa die Vlaanderen "veroordeelde". Meer nog: hij mocht het eerste schot leveren op de verdediger van dienst, Fons Borginon (doorspoelen naar 29:10 en tot 29:33 krijg je Jean-Louis Testud aka mijn Franstalige kwelduivel te zien). Nu ja, dat kadert zijn opmerking op EDD wel allemaal een beetje natuurlijk...

Twee dagen later werd het nieuws van Bert die Vl.Pro verlaat bekend... Nu heb ik daar mijn mening over - Vl.Pro haalt nooit de kiesdrempel van 5% (al gun ik het hen zeker) en dat betekent simpelweg een verlies van progressieve stemmen, dus Bert en de anderen die voor progressieve frontvorming gaan verdienen een pluim...dit naast de discussie van postjespakkerij en dergelijke meer - maar ik was nog een beetje onzeker wat de ingesteldheid van de verschillende partijen in deze kwestie betrof. Na Nelly Maes in De Zevende Dag bezig te zien had ik al mijn twijfels over de 'achterblijvers'...na Terzake had deze 'black widow' voor mij helemaal afgedaan. Zelden iemand in de politiek zo bitter, zuur en verkrampt gezien (dit buiten Vlaams Belangers gerekend die zichzelf die verplichting opleggen). Het citaat "sp.a heeft zeker nog wel een postje voor Bert" was daarbij het 'hoogtepunt'... Ik wens Wouter, Geert en Nelly het allerbeste - en zeker die 5% om bovengenoemde reden - maar laat ons hopen dat ze van het positieve blijven uitgaan...
(zocht overigens een foto van Nelly Maes om hier bij te kleven...maar ze staat overal te lachen, en laat dat net niet passend zijn bij mijn gedachte over haar op dit moment)

No comments: