Sunday, September 27, 2009

Inglorious Basterds

Dan begint de week al met een licht slaaptekort :p vind ik het toch nodig om op maandagavond - met ons Tineke - naar de cinema te trekken. Enerzijds omdat het al veel te lang geleden was dat ik daar nog geraakt was, anderzijds omdat er wel wat materiaal in de zalen speelt dat ik zou willen gezien hebben.

En afgelopen maandag kozen we voor "Inglorious Basterds" (of is het nu 'Bastards' want daar blijkt wat onduidelijkheid over te bestaan :)), al is het maar omdat werkelijk iedereen zowat lyrisch terugkeert na het zien van deze film.
Aangezien iedereen het geweldig vindt kan ik het natuurlijk maar 'zo-zo' vinden. :p Laat mij duidelijk zeggen: love Tarantino! Een waar artiest, echt waar. Ook met deze film levert hij iets af dat ongelooflijk tot de verbeelding spreekt en controversieel genoeg is om zijn stempel te dragen. Filmtechnisch gezien is het zelfs een juweeltje, bepaalde scènes zijn echt magisch (en al zeker in combinatie met de gekozen muziek). Acteerprestaties meer dan ok - al moet ik toegeven Brad Pitt liever in andere rollen te zien, bv als Benjamin Button - en dus eigenlijk niet heel veel fout met deze film...

Maar... Het verhaallijntje is werkelijk flinterdun. En laat een stevig verhaal nu toch nog altijd één van de doorslaggevende factoren voor een film zijn. Nochtans ben ik genen moeilijken mens, ik wil vrij ver meegaan in een cinemazaal. Aliens, mysterieuze verdwijningen en onmogelijke plots...ik slik het met gemak. Maar dat Adolf Hitler in een cinemazaaltje in Parijs omvergekogeld wordt, dat gaat er bij mij ver over! Ik was zowaar in shock bij het verlaten van de cinemazaal. Nadat ik er een week over nagedacht heb weet ik eigenlijk nog altijd niet goed waarom want zoals Tineke het verwoordde "het is toch maar een film". Mijn probleem is dat door deze film er gegarandeerd een pak Amerikanen gaan geloven dat Adolf Hitler door een geweldig Westers complot om het leven gebracht werd... Een film die dus met andere woorden ook alleen maar door een Amerikaan kan gemaakt worden, ik vermoed zo'n beetje dat een Europeaan dit niet had kunnen bedenken...

Btw, ga die film toch zien (hij krijgt bij deze 3 sterren van mij :)) want de scènes waar Christoph Waltz in beeld komt zijn gewoon magistraal goed...allemaal...echt. Als die man geen Oscar krijgt, dan weet ik het ook niet meer.

No comments: