Monday, May 5, 2008

Gevangenis Gaza

Ik had het hier al eerder over "Ladies First", het programma van Annemie Struyf over sterke vrouwen in de wereld. Annemie als journaliste blijf ik lullig vinden...al gebruik ik nu liever het woord 'naïef' maar menselijk is ze wel altijd. Ook deze avond met haar bezoek aan Gaza...

De gouden koepel van Jeruzalem zien deed me terugdenken aan mijn bezoek vorig jaar (ja Nathalie, ik weet dat ik nog eens tot daar moet komen :)), maar ook de minder leuke aspecten van mijn reis kwam ik in deze reportage tegen: de haat tussen twee volkeren en het probleem dat langzaam maar zeker uitzichtloos lijkt...
Volgende passages zullen zeker lange tijd blijven plakken:
* Israëlische jongeren die bij het zien van een oudere Palestijnse vrouw volledig flippen en zelfs weigeren een gesprek aan te knopen
* Om de Gaza-strook te bereiken moet men langs de grenspost Erez...vijf uur wachten? De Palestijnen zijn dat al gewoon...
* Het Joodse volk heeft zelf de verschrikking meegemaakt, maar doet nu hetzelfde met een ander volk (uitspraak in de uitzending waar ik het niet volledig mee eens ben omdat er nu ook eenmaal aanslagen gepleegd worden)
In de reacties op de uitzending veel lof, maar ook veel kritiek. Het zou te éénzijdig aangepakt zijn, geen wederwoord mogelijk van de Israëli's... Terecht? Misschien is een tweede reeks van deze geweldige format wel een goed idee? Kunnen we sterke, Israëlische vrouwen aan het woord horen...

Zoals steeds plaatst een blik op de wereld wel een perspectief op ons eigen landje...of hoe BHV een nutteloos gedrocht blijkt in vergelijking met de situatie in de rest van de wereld...

3 comments:

Anonymous said...

West - Bank - Story op myspace es zoeken. Dat is een kortfilm die in de prijzen viel op Sundance Filmfestival. Een parodie op West Side Story. Heeeeeeeeeeeeerlijk. En die kortfilm is getoond aan Palestijnse en Israelische jongeren dit voor een reportage van Al Jahzeera English (youtube). Grandioos! Niet alles is verloren...

Miss Fabulous said...

heym,

Miss Fabulous said...

hey,

Ik weet het, mijn blog moet dringend eens aangepast worden !! Wat ook snel zal gebeuren, beginnnende met een verslag van 60 jarig bestaan.
Anyway, je zegt weeral interessante dingen :) Je moet dringend afkomen om die hier eens ter plekke te bespreken !!
Wat bedoel je dan met Sterke Israelische vrouwen? Gaat de reportage alleen over ontwikkelings/conflictgebieden of sterke vrouwen in alle samenlevingen? En zou dat dan een sterke vrouw moeten zijn aan de kant van de vredesbeweging in Israel? Of net niet?
En dan een kleine opmerking.. de eeuwige rol van de bomaanslagen.. dat misschien wel een rol speelt bij de bevolking, maar vele voorbeelden maken het duidelijk dat dit voor de regering slechts een excuus is om tot landtoeeigening te komen. En een voetnoot.. die bomaanslagen zijn er gekomen als reactie op wat de Palestijnen aangedaan werd, niet omgekeerd. (even tussen haakjes dat dit gewoon een feit is en dat ik die reactie niet goedkeur, het is echter een wanhoopsdaad van een volk dat geen uitweg meer ziet)

De reactie dat het nogal eenzijdig is, en blabla heb je altijd op documentaires die zich vooral focussen op het Palestijnse lijden.. al dacht ik dat Belgie toch heel erg pro Palestijns was?
Maar feiten zijn feiten, en israelische jongeren zijn nu eenmaal grof tegen oudere Palestijnse vrouwen, en je moet uren wachten om de Gaza binnen te kunnen (als je al binnen mag, zelfs voedsel laten ze soms wachten tot de voorraad eigenlijk niet meer vers is). Ik heb het al zelf ondervonden en ik ben zeker de enige niet!
Je kan inderdaad ook laten zien hoe jongeren stenen gooien naar soldaten, maar ook dat is een reactie op wat het leger doet. Waarom moet een oudere Palestijnse vrouw uitgescholden worden?

anyway, er zijn meerdere goeie kortfilms, ook op de site www.actieplatformpalestina.be.
Ook The Iron Wall is interessant (maar kreeg dezelfde commentaar als annemie, zeker omdat het geregisseerd is door een Palestijn).
Je kan ook op google/youtube zoeken onder zoektermen als Bil'in (of bilin), Hebron, qalandia, ...