Sunday, May 25, 2008

Eurosonghype

Het hoogfeest van de kitsch, de holebiparty van het jaar, het festival van de (wan)smaak,... het is weer eens voorbij. Ondanks een late start dit jaar ben ik er toch weer volledig voor gevallen, en het was nu eens niet mijn bedoeling! :) Maar ja, iedereen bleef mij maar vragen wie welk land was dus moest ik mij wel inwerken. ;)

Na het succes van dinsdag speelde ik graag opnieuw gastheer, enkel de die-hards (Koen, C en Kim) konden het opbrengen om nog een hele avond Eurovision - onder mijn begeleiding - te doorstaan. De avond werd ingezet met een opdracht: kies een land en indien dit land wint het nummer uiteraard zo waarheidsgetrouw brengen. Koen ging resoluut voor Israël, Cédric wou eerst Portugal maar kreeg Rusland in de schoenen geschoven (of wou hij het zelf toch ook? ;)), Kim en ikzelf gingen na onze zeer geslaagde imitatie op dinsdagavond opnieuw voluit voor IJsland. Als extra nam ik er nog eens Zweden bij...

Onder een berg van hapjes en voldoende alcohol ging alles van start...immens gelachen met sommige gruwels (Duitsland! Spanje!) maar ook vol bewondering gestaan voor sommigen hun zangkwaliteiten. Ja Koen, we hadden het over zangkwaliteiten! Want als je ziet wie voor Israël mocht optreden zou je toch 'alternative motives' mogen vermoeden bij Koen...al moet ik toegeven dat ik zelf ook supporterde voor Boaz... :)




Voor mij één van de mooiste liedjes van de avond, bovendien zeer goed gebracht. Maar dat mocht zeker ook van Oekraïne gezegd worden. Terecht tweede!! Heel leuke act maar vooral heel sterk gezongen en als je ziet wat dat kind allemaal uitsteekt op het podium en dan toch nog zo kunnen zingen...chapeau!!


Maar jammer genoeg Oost-Europees dus kon ik vanwege mijn eerder afgeroepen Oost-Europa-boycot niet stemmen op Oekraïne. :) Hetzelfde geldt voor Armenia...aanstekelijk deuntje - alhoewel het niet altijd zuiver gebracht werd - en ook wel allemaal leuk dus wel ok. Na Eurosong ontdekten Koen en ik overigens via het betere speurwerk de 'Armeense fraude'! Sinds die dus meedoen (2006) hebben die van België telkens een 10 of 12 gekregen. Wie kan dat nu geloven? Dit was wel een aanstekelijk nummertje...maar vorig jaar was het echt niet om aan te horen! En blijkbaar doen ze in Nederland hetzelfde? Dit ruikt naar fraude! Want ik kan me ook niet echt inbeelden dat de Armeense bevolkingsgroep nu zo groot is in België...



"Al die mooie meisjes" moeten die Zweden gedacht hebben, wij zullen ne keer iets sturen! :) Al vind ik dat er wel heel veel aandacht ging naar het uiterlijk van Charlotte...ja, ze heeft misschien wat dingetjes laten bijwerken. So what? Ze kon tenminste zingen! Dus Zweden blijft - ondanks heel slecht gescoord - wel één van mijn favorieten. Sandra Kim mag bij deze gerust zijn: Eurosong winnen en opnieuw uitgestuurd worden is blijkbaar geen succesnummer (Carola probeerde het al en ging af...nu Charlotte die na "Take me to your heaven" het nog eens mocht doen) dus zullen we Sandra Kim nog maar even op stal laten. :)



En als het over zingen ging, die van Portugal kon er ook wat van! Klasse!



En tot slot de favoriet van Kim en mezelve: IJsland. Blijf het een supernummer vinden! Vooral als Kim en ik het playbacken!! Want we wachtten niet tot de punten uitgedeeld werden om nog eens het beste van onszelf te geven (en ja er is beeldmateriaal van maar neen, dat wordt hier niet gepost :) al blijf ik onze simultane danspasjes subliem vinden!).



Uiteraard is er ook beeldmateriaal van C die winnaar Rusland (thank God dat Griekenland niet won!! Opmerkelijk: wel meer punten in de eerste halve finale dan Rusland...maar het dan uiteindelijk toch niet halen. Verrassend!) moest playbacken op het einde van de avond...helaas is dit filmpje - ondanks de ondersteuning van violist Koen, schaatser Christophe en achtergrondzangeres Kim - echt niet om aan te zien. Nog beetje werken aan dat ritmegevoel, C! :)

Och och, wat hebben we weer een fun gehad...volgend jaar in Moskou. Denk er nu toch serieus aan om echt het festival eens bij te wonen...en het lijkt me meteen een uitgelezen mogelijkheid om Russia te bezoeken... Moet nog op reis vertrekken dit jaar en ben al aan het plannen voor volgend jaar...niet te schatten...

2 comments:

Koen said...

jaaaaa, die Boaz toch he :)
Thx btw voor de terechte sensuur op deze blog, ik zou zelfs zeggen, take it to the next level en vernietigen dat beeldmateriaal ;)

Christophe Ramont said...

En jullie allen nooit meer kunnen chanteren?! Nohoooo...no way!! Dus wees maar beetje braaf...of het filmpje vindt toch nog zijn weg naar deze blog. ;)