Sunday, June 7, 2009

U kiest toch ook!

U weet het waarschijnlijk al...u trekt straks naar de stembus. Alhoewel ik daar na het filmpje - van de hand van ouwe getrouwe Pie in opdracht van GVA - alweer durf aan twijfelen.


Het was een punt van discussie dat ik ook met vriendjes had aan de vooravond van de grote verkiezingsdag: Sofie begreep samen met mij niet waar die desinteresse vandaan komt, terwijl Sara dat maar al te goed kon begrijpen (we gingen nog eens eten, in De Vondel (Haaltert) deze keer - geproefd en goedgekeurd btw :)).

Eerlijk gezegd ben ik het gezaag en geklaag van 'jan met de pet' een beetje beu. "De politiek deugt niet", "het zijn allemaal zakkenvullers" en "ze zouden het beter anders doen" maar op het moment dat men de kans krijgt is het van "ik heb geen zin om te gaan stemmen", "het is toch allemaal verloren en al verkocht" en "politiek interesseert mij niet".
Bon, ik wil nog toegeven dat ik een uitzondering ben...zo iemand die werkelijk geïnteresseerd is in politiek en ten volle gebruik wil maken van zijn democratisch recht (ik noem het zelfs plicht). Maar is 1 keer om de twee jaar gaan stemmen te veel gevraagd? Het duurt potvolkoffie dus welgeteld een half uur (verplaatsing bijgerekend waarschijnlijk) om je kop te laten zien en een bewuste keuze te maken...dat is in veel gevallen veel minder tijd dan het gezaag dat er in gestoken wordt.

Neen, het wil er bij mij niet in...het defaitisme van de Vlaming, het sfeertje van anti-politiek. Misschien ben ik verkeerd maar dit jaar was het erger dan anders (kan daar natuurlijk wel een argument voor zien na twee jaar non-bestuur). Doe er dan iets aan!
Vandaar dat ik supporter voor iedereen die tien minuten de tijd genomen heeft om bv eens een stemtest te doen of een partijbrochure te lezen. Ja, al is het zelfs dat maar...daar ben ik dus al content mee. En ongeacht welke partij straks het bolletje krijgt. Dat krijgt mijn volle respect. Allez, tenzij het een stem is voor VB, LDD en SLP. Ja, ook die laatste. Ze waren voor mij het toonbeeld van de anti-politiek de afgelopen campagne. Voor de eerste twee is dat wel duidelijk, voor de laatste kreeg ik nogmaals de bevestiging tijdens het Groot Debat waar Geert Lambert niet verder kwam dan "de boel is al verkocht". Als je zo de stemmen moet binnenhalen...

Zelf maak ik me klaar om straks een hele voormiddag secretaris te spelen in een stembureau. Dat is mij gevraagd en daar heb ik helemaal niet lang moeten over nadenken. Graag! Oh wee de klagers die mijn tafel passeren...want wegens een te korte nacht zou ik die wel eens van antwoord durven dienen.
Wegens die te korte nacht zit ik deze namiddag waarschijnlijk te slapen als de eerste resultaten binnenkomen...zou ik vertrouwen op onderstaande peiling of heeft iedere verkiezing echt een verrassing in zich?

3 comments:

tineke said...

go go go!

Kimja said...

goh Christophe, snap wel uw frustratie maar begrijp de jannen en janinen met de pet ook wel, wa wilde met zo een omslachtig politiek systeem om maar te zwijgen over het politiek immobilisme omdat het alweer verkiezingen waren... Maar we zullen deze discussie eens voeren bij onze volgende drink zé :) (schotelvodperiode bijna afgelopen!)
k

Christophe Ramont said...

Kimja, is inderdaad gesprekstof voor op café ;)
Maar toch dit: ik verlang ook niet dat iedereen weet voor welk niveau ze nu gaan stemmen (dat verwijt ik de politieke partijen wel dat ze het onderscheid tussen de niveaus niet maken) maar wel dat ze weten waar ze voor gaan stemmen. Groot verschil :)
Och, ondertussen is het allemaal voorbij en zijn we in blijde verwachten van een Vlaamse Regering ;)