Sunday, June 28, 2009

Angels & Demons

Sinds ik terug in Gent aan het recupereren ben is er terug wat tijd voor de aangename dingen des levens. Niet dat het in Eeklo niet aangenaam is, maar Eeklo is Eeklo en Gent is Gent natuurlijk... En zo is er in Eeklo helemaal geen cinema, en in Gent wel. :)

Afgelopen maandag ging ik dan eindelijk (!) zien naar Angels & Demons, het vervolg of de prequel (zelf uit te kiezen) op de Da Vinci Code. Zelf las ik het boek "Het Bernini Mysterie" vóór ik "Da Vinci Code" begon door te nemen...in de juiste volgorde met andere woorden want Bernini/Angels werd ook eerst geschreven. Daarbij vond ik het scenario voor Bernini veel spannender dan Da Vinci, al kan dat ook gelegen hebben aan het feit dat Dan Brown voor beide boeken gewoon hetzelfde stramien gebruikt en als je die dan na elkaar leest al snel uitgekeken geraakt... Desalniettemin keek ik nogal uit naar de film.

Was niet slecht maar overdonderend vond ik het nu ook weer niet. Had plots ook veel meer moeite met Tom Hanks, ook voor het eerst. En het stoorde mij nogal dat in het scenario voor de film nogal wat gewijzigd werd: dit verhaal volgt op Da Vinci en niet omgekeerd en het einde was ook niet echt helemaal zoals ik het mij herinnerde uit het boek. Bref, Ewan McGregor was fantastisch en op zich hadden we een fijne cinema-avond. Gevolg: drie sterren op vijf. :)

'We' uiteraard want ook Tineke was van de partij...blij dat ik haar nog kon zien zo net vóór haar vertrek naar Turkije! De cinemadate was overigens niet voldoende om afscheid te nemen want gisteren deden we nog vlug tussendoor een terrasje...tja, wat wil je als ze mij twee weken achterlaat? ;)

Overigens heel hoog op mijn verlanglijstje voor deze zomer: Brüno! Na Borat - waar ik heel veel plaatsvervangende schaamte had bij het zien van de film - brengt Sacha Baron Cohen nu Brüno naar het grote scherm...because Borat was so 2006. Ik lig al plat bij het zien van de trailer, al durf ik toegeven dat het geen goed gaat doen aan het aanvaarden van holebi's... Maar ach, als je al niet eens kan lachen dan hoeft het ook niet meer.
Laatste nieuws: een scène over Michael Jackson werd geschrapt net vóór de première in de VS...het zou niet echt gepast zijn na het plotse overlijden.
Zie ook het hilarisch verslag van de Rode Loper over de première in Amsterdam: Funkyzeit in Amsterdam!
Update 29/06: comment van "Brüno" over holebi-integratie: "Some backbiting guys in ze gayworld say Bruno's a bad spokesman for us - you don't hear ze astronaut community bitching about Buzz Lightyear"...is toch lachen :)

No comments: