Monday, June 29, 2009

Bellen met de fiscus

Dirk is nen toffen...neen echt, dat is een vriendelijke mens met een ongelooflijk geheugen. En heel internationaal denkend, ook altijd fijn. Over de belastingsaangifte had ie vandaag een standpunt, en hij heeft groot gelijk. Dat zou op voorhand allemaal moeten ingevuld zijn!

Vorige week deed ik - net als vorig jaar - mijn aangifte via Tax on Web, mooi op tijd! Moeilijk is dat niet voor mij...meer dan mijn loon invullen is er niet aan op dit moment. Voor mijn ouders daarentegen, die vorig jaar nog een eigen zaak hadden: ja hallo! Heb mij daar toch ook een serieus tijdje moeten op smijten vooraleer daar alles in kannen en kruiken was.
Bon, boodschap voor mijn aangifte: eigenlijk moest ik niets invullen, want dat stond er al. Dus had ik het even moeilijk met de boodschap van Dirk Van der Maelen...maar hij had het blijkbaar over de papieren aangifte waar ik hem wel kan volgen. Alleen zijn laatste zinnetje: "Tax on Web is geen kinderspel en dat moeten we afbouwen" ging er voor mij iets over. Moeten we allemaal terug naar de papieren aangifte? Neen toch? Net nu 1,5 miljoen Belgen de weg gevonden hebben... Bref, zal het wel verkeerd begrepen hebben...

Geweldig nieuws ook uit Europese hoek. Maar al te gemakkelijk wordt dit 'superniveau' als de "ultieme regelnicht" bestempeld. Ik hoor het Hendrik Vos nog zeggen: als het goede maatregelen zijn is iedereen de eerste om te zeggen dat het hun idee was, onpopulaire maatregelen worden al snel met de paraplu op Europa afgewend. Een beetje de variant van "victory has many fathers, defeat is an orphan"... Maar kijk, Europa doet ook leuke dingen. Zoals druk zetten zodat we vanaf 2010 allemaal dezelfde gsm-oplader hebben! Handig! Als het goed is, mag het ook gezegd worden.

Ondertussen zijn in Iran 10% van de stemmen herteld en is de overwinning van Ahmadinejad bevestigd...voorspelbaar en nu is het bang afwachten of het protest nog een effect zal hebben. En in Honduras is er een 'staatsgreep' gepleegd...lees de blog van ons Mai om het verhaal vorige week al te horen. Staatsgreep overigens tussen haakjes want als een democratisch verkozen president niet democratisch handelt (en tegen de grondwet wil ingaan), is een staatsgreep dan wel een staatsgreep?

No comments: