Monday, October 8, 2007

40 jaar geleden...

Ondertussen is het veertig jaar geleden dat Ernesto 'Che' Guevara sneuvelde in Bolivië, in een poging de Cubaanse Revolutie nog eens over te doen. De Amerikanen lieten zich echter geen tweede keer verschalken en hadden alles in stelling gebracht om deze revolutie in de kiem te smoren. Wat hen uiteindelijk ook lukte...

Ieder jaar moet ik toch even bedenken "Wat als ie geslaagd was?!". Wat als de Revolutie in Bolivië een aanzet had gevonden? Had het Latijns-Amerikaans continent er dan vandaag helemaal anders uit gezien? Waarschijnlijk wel...maar hoe?

Hierboven de legendarische foto die van hem een icoon maakte... Genomen door Alberto Korda. Intrigerend...ik kan er lang naar kijken. Zeker naar deze foto die voor mij zo ver af staat van de vaker gebruikte, zelfs in een tentoonstelling besproken (daar ging ik dit voorjaar heen) en superbekende foto van 'El Commandante'. Dit beeld lijkt zo helemaal anders... Wat velen niet weten: ook wij Belgen hebben een connectie met deze foto - al is het, ik geef het toe, heel indirect en op lange afstand. Deze foto werd namelijk genomen op de begrafenis van revolutionaire kameraden die stierven toen een vrachtschip met wapens van Belgische makelij ontplofte. Sabotage zou later blijken. En zo komen wij weer eens in de picture zie, met onze wapenindustrie...één van de weinige elementen waar we écht bekend om zijn.

Paradoxaal genoeg is de foto vandaag een instrument van de kapitalistische industrie. Daar ging die tentoonstelling in het Tropenmuseum van Amsterdam ook over, de ondertitel was dan ook passend "een commerciële revolutie". En ja, ondanks het feit dat de inhoud helemaal vergeten wordt vind ik het toch allemaal subliem. It keeps him alive...

No comments: