Monday, January 19, 2009

Bart, Bert en Els

Laat ons beginnen met het goede nieuws: Bart De Wever heeft het geen 11 afleveringen volgehouden in "De slimste mens ter wereld", u weet wel, dat programma dat ergens en nergens over gaat maar dat wel Vlaanderen aan de tv-buis gekluisterd houdt...

Het was geen leuke week vorige week voor Bartje...zo net niet het record van Freek Braeckman kunnen evenaren. Het moet pijn doen. Misschien haalt hij het wel in de finaleweek? Herbekijk hier de superspannende finale die Bart het vel kostte...zo kan u tenminste 1x lachen met deze blogbijdrage.

Veel lachen zit er anders namelijk niet in...Bert kwam richting sp.a. Tenzij u een week in Australië verbleef - en dan nog - heeft u dit spektakel een week lang mogen meemaken. Een (niet-)naamswijziging van een politieke partij om 1 iemand (en nog een paar anderen) binnen te halen, oud-voorzitters die uit het allemaal niet meer konden aanzien, ja...het was me wat.

Laat mij eerlijk zijn: als "linkse liberaal" had ik het wel altijd voor die spiritisten. Van Bert kreeg ik het noch warm noch koud maar dat heeft een mens wel meer met politici. Dat het uiteindelijk de bedoeling was dat de 'progressieven' in de partij zouden opgenomen worden stond in de sterren geschreven. En wie de overstap van Bert niet zag aankomen is al helemaal van een andere planeet.

En ja, er is bijzonder slecht gecommuniceerd, de "basis" is gepasseerd, er is voor de beurt gesproken,... Maar de polemiek die er mee gepaard ging was zo pijnlijk voor de partij en de politiek dat ik werkelijk droevig werd van al die intelligente comments te lezen op facebook. De politiek op z'n best...waar zelfs een Louis Tobback moest aan meedoen. Ik begrijp het allemaal niet meer...

Als de miserie in eigen kamp te groot wordt, dan kijk je gewoon even bij de anderen. Wat zei ik hier een tijdje geleden over "CVP is back" en de almacht waar de christen-democratische partij zich in wentelt? En dan had ik zelfs nog nooit van Els Schelfhout - wie? - gehoord! De CD&V-senatrice - hier links prachtig te bewonderen mét kids - ging naar Afrika en wat zag ze daar? Kindjes die honger lijden en ziek zijn! Wat doet een redelijk mens in haar positie dan? Euhm...de wetgeving veranderen? Zich actief inzetten voor ontwikkelingssamenwerking? Maar neen, kindje meenemen, adoptieprocedure omzeilen en meevliegen met Air De Crem!

Kijk, nu kan ik al een boompje opzetten over het "meenemen van kindjes in nood" (waarom dat zwart boeleke en niet dat ernaast?) en het misbruik van de term 'ontwikkelingssamenwerking' in deze (de gruwel!). Maar dat zou mijn aandacht afleiden van die almachttheorie die ik hier zo broodnodig moet bewijzen: niet alleen plaatst ze een dolk in het hart van iedere ouder die via adoptie een kind wil verkrijgen, ze vindt het dan ook nog eens nodig om met een militair vliegtuig terug te keren (en wie is De Crem om zoiets te weigeren!). Alsof zo'n dingen gewoon allemaal maar moeten kunnen! Dat er dan nog eens een andere CD&V-senator, Pol Van den Driessche, aangevoerd wordt om te zeggen dat het de belastingsbetaler niets gekost heeft omdat ze 'meegevlogen' is, dat slaat werkelijk alles (Pol, you're missing the point!!).
Schitterend voorstel dan ook van sp.a-kamerlid David Geerts: als het allemaal zo gemakkelijk kan (en toch geen extra kosten betekent), dan mogen voortaan alle adoptieouders hun kindjes ophalen met een militair vliegtuig.

No comments: