Tuesday, January 20, 2009

Gaza

Terwijl Vlaanderen nogmaals verging in de betere navelstaarderij gebeurde in een land, hier niet zo heel ver vandaan...een ware tragedie. Gaza werd onder de voet gelopen door Israëlische troepen.

Ondertussen is er zoiets als een fragiel bestand...maar het domineerde de afgelopen weken toch de internationale politiek. En terecht. Zelf onthou ik de heroïsche discussie via mail met Nathalie (en het is niet omdat ze in Israël zit dat ze goedkeurt wat die uitsteken) en mijn eeuwige twijfel over wie het grote gelijk in huis heeft... Want voor mij is het al te gemakkelijk om af te komen met leuzes als "het is de schuld van Israël", "het is de schuld van Hamas", "het is de schuld van de jarenlange bezetting",...

Vandaar dat ik ook bijzonder blij was met het sp.a-standpunt dat hierrond werd opgesteld (felicitaties aan wie daar aan meewerkte). Een genuanceerde blik op het conflict, maar toch met duidelijke eisen. Meer van dat!

En deze avond zag ik een bijzonder sterke aflevering van "Phara" op Canvas, met Ramsey Nasr, Rik Coolsaet en Michael Freilich (Joods Actueel). Zo'n discussies mogen er meer zijn op tv. Dat Michael Freilich het niet gemakkelijk had in zijn theorie van een 'verdedigingsoorlog' lag waarschijnlijk aan de welbespraakte tegenstand van Ramsey Nasr...dat alles nog eventjes op smaak gebracht door de immer wijze Rik Coolsaet. Blij dat ik dit niet gemist heb (herbekijk alles hier) want het maakte alweer pijnlijk duidelijk dat het moeilijk is om 1 schuldige aan te wijzen.

2 comments:

Anonymous said...

fijn dat je me op Phara wees (multiple reasons)

Christophe Ramont said...

Multiple? Ah, dacht gewoon om Ramsey Nasr nog eens te bewonderen... :p