Tuesday, January 20, 2009

O-Day

Vandaag was het de historische dag: Barack Obama heeft de eed afgelegd als 44e president van de Verenigde Staten van Amerika. Wow…wat vind ik het jammer dat ik er niet bij kon zijn daar in die mensenmassa. Bovendien moest ik het verhaal ook wat missen door werkbezoeken ‘ter lande’ - op het grote moment liep ik ergens in de regen in Kortrijk :) - maar gelukkig is het beeldmateriaal uitvoerig te bekijken op ‘tinternet’.

Gisterenavond maakte ik mij – gelukkig maar voor een fractie van een seconde – de bedenking dat Obama in een soortgelijke situatie verkeert als Leterme na de verkiezingen van 2007. Iedereen die mij op dit moment gek verklaart heeft gelijk, ik zei dan ook dat het maar een fractie van een seconde duurde. Maar ik snap de aanleiding van mijn gedachten wel: de verwachtingen zijn bijzonder hoog gespannen voor Barack Obama en voor de Leterme-believers (waar ik overigens nooit toe behoorde) waren die er zeker ook na die ‘historische’ overwinning met 800.000 stemmen. Bref, daar stopt de vergelijking ook. :) Naar mijn bescheiden mening is er een hemelsbreed verschil in realiteitszin/valse beloftes en werkelijke populariteit/geloven dat iedereen jou geweldig vindt...

Opmerkelijk ook bij al die beelden: hoe menselijk de Obama's overkomen. Stuntelend doorheen de eed, een beetje op hun ongemak bij het bezoekje aan Bush,... En charmant dat dienen Barack is: Michelle mooi begeleiden tot aan de auto, of wachten tot ook zij uitgestapt is. Grappig, je krijgt de indruk dat dit echte mensen zijn. :)

Ben benieuwd wat de komende vier jaar zullen geven...heel benieuwd. Benieuwd ook wat jullie daar van vinden...laat het weten via het nieuwe gadget op de blog (hier rechts tussen de foto en de links): de enquête!

Update 25/01: de enquête werd afgesloten met 75% die gelooft dat de wereld er binnen vier jaar anders zal uitzien, en 25% die niet gelooft dat Obama de beloofde 'change' zal brengen...

No comments: