Sunday, February 7, 2010

Wacko Jaco

"Wacko Jacko is dead, vive Wacko Jaco!"...Jaco Van Dormael zat hoogstwaarschijnlijk stevig aan de drugs toen ie "Mr Nobody" bedacht. Er kan gewoon geen andere reden zijn voor de meest geflipte film die ik ooit zag...

Op filmdate met Tineke deze week en na wat discussie over welke film we nu eigenlijk gingen zien Tineke toch kunnen overtuigen om naar "Mr Nobody" te gaan zien. Ze hadden mij op voorhand wel mogen informeren dat een stevige portie drugs noodzakelijk is om dit te bekijken...niet dat we er niet van genoten hebben.
Maar vind de trailer op z'n minst wat misleidend. Je zou kunnen denken dat het gaat over keuzes maken in het leven, dat iedere keuze gevolgen heeft en dat geen enkele keuze de juiste/foute is. Bref, tot daar gaat het goed...maar als je dan denkt drie verhaallijnen te krijgen waarbij die drie keuzes die het hoofdpersonage (goddelijke Jared Leto by the way) kan maken verteld worden: daar gaat het goed fout. Want dat is het dus helemaal niet. :)

Zonder de verhaallijn kwijt te geven - dit in het geval ik het nog zou kunnen navertellen - maar woorden als 'psychedelic', 'geflipt' en 'que?!' zijn hier van toepassing. Naar het einde toe wordt het alleen maar gekker, en als de aftiteling verschijnt zit je gewoon met open mond naar het scherm te staren. Een 'filmervaring' noemen ze dat... Al geef ik toch de voorkeur aan films waar ik iets van begrijp, of die aan het denken zetten. Veel sterker in de categorie 'films die gaan over keuzes maken in het leven en aanzetten tot nadenken' vond ik bv "Revolutionary Road". Die film zindert nog altijd na...en vrees dat ik dat niet zal hebben met "Mr Nobody". Waardoor ie meer in de categorie "Curious case of Benjamin Button" terechtkomt...

Ter info: het is ook niet echt een 'zwaarmoedige' film (onze vrees op voorhand), al zou ik hem ook niet meteen 'komisch' noemen. Tja, welk label kleef je eigenlijk best op deze film? 'Out of this world'?

No comments: