Monday, October 5, 2009

Fast visit Amsterdam!

Op zondag waren Nathalie en Ma'ayan al bij mij thuis langs geweest, en toen hadden we eigenlijk zo een beetje de afspraak gemaakt van zeker nog af te spreken om elkaar nog te zien deze week (ttz vóór Ma'ayan terug naar Israël vertrok). Met nog wat lichte wijzigingen in het programma werd het 'Brussel' op donderdagvoormiddag (namiddag moest ik nog op het werk zijn) en...Amsterdam op vrijdag!

Amsterdam...just love the place! Het was ondertussen van april 2007 (!) geleden dat ik daar nog geraakt was, en dat is gewoon schandalig veel te lang geleden. Amsterdam is nochtans - samen met Parijs - mijn uitgelezen 'run away spot'. Lekker dichtbij en je kan er eigenlijk zo naartoe, dus helemaal geschikt voor geschifte last-minute-beslissingen. Dat was het nu ook wel een beetje. Nood aan "even weg"... Nu ook nog met een geweldig excuus want Li en Ma'ayan hadden wel zin in een dagje Amsterdam (en aangezien Amsterdam ook in de lijst van 'places to go' staat was het natuurlijk een must :)).
Na in sneltreinvaart door Brussel te lopen (federaal en Vlaams parlement (waar we overigens buitengesmeten werden! Betaal ik daar belastingen voor?!), koninklijk paleis, justitiepaleis, Manneken Pis (uiteraard), Grote Markt, beurs) afspraak op donderdagavond in Antwerpen Centraal voor de laatste trein richting Amsterdam. Een afspraak met Nathalie zou uiteraard een afspraak met Nathalie niet zijn als daar geen beetje spanning in zou zitten...je raadt het al: de twee lieverds waren maar net op tijd op het juiste perron.

Midden op een donderdagnacht toekomen in Amsterdam, het is geen aanrader. :) Na inchecken in 'hotel' (jammer genoeg geen foto van, maar waar ik nu weer eens geslapen heb!) nog op zoek naar locatie om iets te gaan drinken. Jammer genoeg was de Reguliersdwarsstraat - enkel voor de kenners, lol - al zo goed als gesloten. Het werd uiteindelijk een uitstap richting McDo. :)

Volgende dag via de Dam naar het Anne Frank-huis. Was ik nog nooit geweest en echt indrukwekkend... Een museum met emoties dat ook veel emoties naar boven brengt bij vele bezoekers, wat op zich niet zo vreemd is uiteraard. Als afsluiter namen we deel aan de Free2choose-tentoonstelling: na het zien van een filmpje stemmen over controversiële onderwerpen als "mocht de anti-islambetoging van het VB verboden worden?". Soms makkelijk, soms moeilijk...maar gegarandeerd discussie. Het verbieden van hoofddoeken, mag een zanger zeggen dat homo's dood moeten en kunnen neo-nazi's wel in de buurt van een synagoge betogen...het hoeft niet te verbazen dat er soms wel eens een verschil van mening was.

De verdere namiddag werd opgevuld met een lunch bij vrienden van Ma'ayan (kipsandwich!) en ik die gezellig een 'Wittekerke' (echt!) ging drinken met Servaz. Dat was ondertussen al zes jaar geleden dat wij elkaar gezien hadden! Het weerhield er ons niet van om stevig bij te praten. :) Een afspraak met Ruud was jammer genoeg niet mogelijk, maar dat - samen met het feit dat ik de Hermitage niet zag - geeft mij een opnieuw een geweldig excuus om heel binnenkort terug richting Amsterdam te trekken.
Beperkt aantal foto's in het facebookfoto-album!

No comments: