Wednesday, February 11, 2009

Duck vs Caravan

Vorig weekend was er het nieuwjaarsfeestje van animo - in jongerentaal heet zoiets "Take off 09". :) Een feestje dat ik normaal gezien niet echt mis, maar deze keer kon ik er niet bij zijn wegens in Lyon (daarover later meer).

Het geheel werd in gang geschoten met oa een stemming over de nieuwe huisstijl. Als oud-bestuurslid weet ik dat het altijd leuk is om iets te doen met de huisstijl, wij hebben die ook eens aangepast. :) Maar nu werd blijkbaar drastisch ingegrepen: de animo-eend - hier rechts nog te bewonderen - werd afgeschaft.
Dat vind ik jammer. Ja, een 'eend' heeft niet echt iets politiek en kan als 'te licht en luchtig' omschreven worden. Maar ik weet ook nog heel goed hoe de eend ons altijd differentieerde van de andere politieke jongerenbewegingen. Het was iets waarmee je niet-geïnteresseerde jongeren toch bij jouw stand kon krijgen, een lokmiddeltje als het ware om het politieke verhaal verkocht te krijgen. Om het helemaal serieus te maken: de eend was een niet te kloppen marketinginstrument.

Het mocht niet zijn, al verbaast het mij niet dat de eend sneuvelde (het gerucht van de afschaffing werd al gelanceerd op de verkiezing van het huidig nationaal bestuur). Sommigen vinden blijkbaar dat het niet past bij het 'serieux' van een politieke jongerenbeweging. Goed onderbouwde standpunten zijn niet in contradictie met 'jong' en 'hip'. Maar daar gaat het ook helemaal niet over...ook met een eend kan je nog steeds goed onderbouwde standpunten hebben. Wie het verkoopsargument van de eend niet ziet heeft ze nog nooit gebruikt of moet dringend eens wat scholen bezoeken met een politiek programma.

Wat mij het meeste stoort is dat op dezelfde avond de plannen voor de toekomst uit de doeken gedaan werden en dat in die plannen iets als een 'animocaravan' centraal staat. Daarmee gaan de 'jonge socialisten' de boer op. Begrijp me niet verkeerd, vind het een geweldig idee die caravan. Maar is een caravan dan zo politiek? Straalt die zoveel goed onderbouwde socialistische standpunten uit? Zou je eigenlijk niet kunnen stellen dat een caravan al even 'licht' en 'luchtig' is als een eend (met dit verschil dat je nog iets kan doen met een caravan, zoals rondrijden)?

Dezelfde mensen die wild enthousiast zijn over een caravan gooiden een kwartier eerder hun beste marketinginstrument in de vuilnisbak... Begrijpe wie begrijpe kan...
Och, bedenkingen van een oude krokodil (toch in animotermen)...verder "niet prioritair te behandelen wegens niet relevant". :)

3 comments:

Anonymous said...

yup, we worden oud ;)))

Nu, als je ze echt mist, doe ik je wel eens een design eend cadeau ;)

Christophe Ramont said...

Denk dat het daar aan ligt ja... :)

Alhoewel ik van jouw kant een scherpe analyse over marketinginstrumenten en communicatie had verwacht ;)

Anonymous said...

ooooh, gevaarlijk, gevaarlijk, zo'n analyse...want een goeie marketingcommunicatiecampagne vereist wel dat je een duidelijk imago hebt. Dat mensen weten waarvoor je staat. Missie en visie, en ze verkocht krijgen ook.

En dààr kan ik wel een boompje over opzetten bij Animo ;)