Tuesday, February 10, 2009

Fraudepreventiebrief

Een goede week geleden kreeg ik een brief van BCC met de mededeling mijn kredietkaart zo snel mogelijk te blokkeren. Zoiets noemt blijkbaar een "fraudepreventiebrief", het woord zegt het helemaal en ook weer helemaal niet.

Je hoort dat wel in het nieuws dat kredietkaartgebruikers een brief toegestuurd krijgen omdat ergens een 'hacker' gegevens wist te pikken. Uit voorzorg moet iedereen dan maar heel de boel blokkeren... Maar het is toch even schrikken als je zelf zo'n brief in de bus krijgt! Dus maar meteen die kredietkaart geblokkeerd... En je zal nooit anders zien dat je in de week die er op volgt die kaart net een paar keer nodig hebt.

Gisteren kreeg ik dan het bericht op mijn gsm dat mijn nieuwe kaart beschikbaar is in mijn kantoor... Que?! Die mannen weten mijn nummer? :) Het is wel een service natuurlijk dat ze dat laten weten - nota bene met een gratis bericht - maar ook weeral even schrikken.

Een mens begint zich zowaar vragen te stellen bij onze informatiemaatschappij: enerzijds over de bescherming van de gegevens (mijn kredietkaartgegevens liggen blijkbaar voor het grijpen), anderzijds over hoe weinig nog privé is. Over dat laatste moet ik eigenlijk veel zeggen met mijn blog en facebookprofiel waar ik werkelijk alles op smijt... Toch in de toekomst een beetje over nadenken allemaal...

1 comment:

Unknown said...

en wat had ik gezegd? ;-)