Thursday, September 16, 2010

Conclaaf

"Alaaf, alaaf, het was weer conclaaf!". Buiten personeelsuitstap is het ook halfjaarlijks verzamelen geblazen voor een conclaaf op het werk, waarbij allerhande thema's besproken worden die de volledige organisatie aanbelangen.

Als délégué ben ik meestal wel op de hoogte van al die onderwerpen, maar dat maakt zo'n conclaaf niet minder belangrijk. Alleen beetje saaier dan gemiddeld. Al kan ik nu ook weer niet zeggen dat het saai was... Vandaag namelijk cursus gekregen "hoe word ik militant" - al zal dat waarschijnlijk niet de bedoeling geweest zijn van de directie toen ze mijn militantenbloed deden koken - en voor het eerst echt heel overtuigend het besef gehad dat een vakbondsafvaardiging soms echt noodzakelijk is. Ook voor organisaties - zoals de onze - waar het allemaal wel vrij goed loopt. Lang verhaal kort: een directie die graag zelf beslist, wel wil luisteren maar het niet altijd goed hoort en al graag eens de schuldige buiten de eigen rangen zoekt...die moet soms eens tegengesproken worden. :) Mijn best gedaan, maar toch met een (kleine) frustratie overgebleven...

Het leukste van de dag was eigenlijk het officieel afscheid van onze vorige voorzitter, voormalig burgemeester van Genk Jef Gabriels. Die is al sinds de algemene vergadering van juni vervangen door de burgemeester van Roeselare, Luc Martens. Maar het personeel moest natuurlijk ook nog eens afscheid nemen. Le roi est mort, vive le roi!

No comments: