Thursday, April 12, 2007

LICP Ramallah

In de maand mei komen enkele Palestijnse burgemeesters naar Vlaanderen. Daar werden we op het werk over gecontacteerd in de afgelopen weken. En aangezien ik dan toch in het land ben vond ik het niet meer dan normaal om de organisatoren van deze reis, Local Infrastructure en Capacity Building Programme of LICP, een bezoekje te brengen. Dit alles gebeurt overigens in samenwerking met de Belgische Technische Coöperatie of BTC...

Dinsdagmorgen belden ze mij al uit mijn bed. Of we vandaag geen afspraak konden hebben. Bon, aangezien ik hier toch geen echt programma af te werken heb was dat geen probleem. Ik zou wel even vlug de bus nemen naar Ramallah. Grote paniek aan de andere kant van de telefoon, niet de bus nemen! Ze vertrouwden mijn kennis in het openbaar vervoer van Israël/Palestina blijkbaar niet zo goed en stuurden dan maar de privé-chauffeur, met de 'diplomatic car'. Ik zou de auto wel herkennen: de Belgische vlag stond in het groot op. ;) Een mens kan zich maar belangrijk voelen hé... :)

Het bezoek aan Palestina was echt indrukwekkend. De Muur passeren die Israël aan het opstellen is, om "veiligheidsredenen", en je komt in een volledig ander land terecht. Ramallah was chaotisch, druk en gaf mij veel meer de indruk in het buitenland te zijn dan Jeruzalem (wat een Westers aanvoelende stad is). Maar het was ook veel leuker om daar te zijn, zeer aangename mensen gesproken en een hele goede vergadering gehad. We kunnen weer verder met de organisatie van dat bezoek in mei.

Na de vergadering kreeg ik nog een kleine tour door Ramallah: het hoofdkwartier van de regering (een versterkte burcht), het parlement en allerhande ministeries. Het mag niet gezegd worden maar Ramallah is de voorlopige hoofdstad van Palestina. "Het mag niet gezegd worden" en "voorlopig" want er is maar één hoofdstad voor de Palestijnen en dat is Jeruzalem...

No comments: