Tuesday, April 17, 2007

Discriminatie

Ondertussen al bekomen van mijn trip naar Jeruzalem...en straf beginnen nadenken over de gesprekken die ik daar voerde, de mensen die ik daar leerde kennen en de analyses die gemaakt werden.

In onze maatschappij wordt discriminatie vlug in de mond genomen. Soms terecht, soms onterecht. Voor mij heeft het concept alvast een volledig nieuwe invulling gekregen. Hier in België kennen we eigenlijk geen discriminatie. Wat in het Midden-Oosten aan de hand is, dat is echt pure discriminatie en is niet te vergelijken met wat wij daar aan koppelen.
Het verschil? In Israël is het systeem op zich discriminerend en worden Arabieren (en andere bevolkingsgroepen) zwaar gediscrimineerd. Met 'zwaar' bedoel ik dat ze ook gewoon het systeem tegen zich hebben. Iets wat bij ons niet het geval is. Hier kan je klacht indienen. Ok, ik geef toe dat je het niet altijd zal halen omdat bewijslast vereist is, maar het systeem is op zich gelijk voor iedereen.

In Israël is het alledaags om uitgescholden te worden op straat omdat je tot een andere groep behoort. Het is alledaags om al je bezittingen op een uur tijd te zien verdwijnen onder een bulldozer. Het is normaal dat wetten gestemd worden waarin specifiek vermeld wordt welke bevolkingsgroepen meer rechten hebben dan andere.

Zo ver gaat het bij ons (nog) niet...laten we dat vooral zo houden...

No comments: