Tuesday, December 30, 2008

Het jaar van de val

Met het einde van 2008 voor de deur is de tijd rijp voor overzichten en lijstjes. Opmerkelijk hoeveel een mens kan vergeten van de gebeurtenissen die het afgelopen jaar plaatsvonden...correctie, hoeveel ik vergeet. :)

De VRT-redactie bokste "Het jaar van de val" in elkaar (hieronder te bekijken, of voor wie het liever op full screen ziet op deze link)...een sterke titel vind ik zelf, want van toepassing op heel wat - voornamelijk politieke - elementen het afgelopen jaar, al vind ik dat bij het ene al erger dan bij het andere:

  • De economie ging in vrije val...met de hypotheekleningen in de VS als eerste dominosteen. Jobs gaan verloren en ik vrees dat we op dit moment nog maar aan het begin staan...
  • De banken gingen in vrije val, met Fortis als driest hoogtepunt.
  • Leterme ging onderuit - wat ik daarvan denk is hier al duidelijk genoeg... Zie ook hoe Crembo in het jaaroverzicht aangepakt wordt, schitterend gewoon!
  • Dat George W. Bush niet ging terugkomen als president was een zekerheid, dat hij daarbij vervangen wordt door Obama is gewoon schitterend! Heel grappig ook om te merken dat "Time for some campaignin'" ook door de VRT gebruikt wordt :)
  • De Zuid-Afrikaanse president Thabo Mbeki werd door zijn partij afgezet...moest het over Mugabe gaan dan zou het woord 'val' beter van toepassing geweest zijn maar zo ver zijn we nog niet...
  • Ook Tzipi Livni - op dit moment minister van Buitenlandse Zaken in Israël maar ook voorzitter van de regerende Kadima-partij en misschien toekomstig premier - is wat mij betreft van haar sokkel gevallen. Wou haar nog het voordeel van de twijfel gunnen omdat ze nu eenmaal meer oog had voor een dialoog met Palestijnen ipv een directe oorlog maar de laatste dagen maken duidelijk dat ook zij overstag gaat om bij de komende verkiezingen duidelijk te kunnen maken dat ze een 'harde tante' is.
  • De FARC in Colombia is misschien nog niet gevallen, maar hebben toch wat slagen gekregen het afgelopen jaar. En laat mij duidelijk zijn: dat is een goede zaak. De bevrijding van Ingrid Betancourt was toch wel een hoogtepunt.
  • Fidel Castro zet een stap terug...de gezondheid speelt hem parten.
  • De politieke kartels zijn dit jaar ook gevallen: CD&V en N-VA gingen uit elkaar, maar ook sp.a en Vl.Pro (ook magistraal verwerkt in het jaaroverzicht!)... Ben er eigenlijk nog niet uit of dit nu allemaal goed is of niet :) (alhoewel het wat N-VA betreft voor mij geen dag te vroeg was ;))
  • Kabila viel wat mij betreft ook. Niet dat ik zo'n grote hoop koesterde in deze man, maar zijn reactie na de straffe woorden van De Gucht maakten wel duidelijk dat hij liever aan de macht blijft kleven dan vooruitgang te boeken voor het land. Och, macht corrumpeert zeker?
  • De VN stelde teleur, er is niet alleen Darfur maar ook in Oost-Congo slagen ze er niet echt in om een vuist te maken. En dat terwijl ik geloof in een 'wereldregering' want dat we op weg zijn naar een nieuw wereldbeeld is wel duidelijk. Met de dood van Samuel Huntington vorige week bedacht ik dat zijn model van 'clash of civilizations' steeds meer waarheid wordt (als voorbeeld ook de aanvallen in Mumbai waarbij het gegeven van aanvallen op toeristen en joden heel duidelijk werd)...jammer genoeg... En laten we daarbij vooral de rol van Rusland, China, India, Brazilië, Zuid-Afrika en andere 'nieuwe' mogendheden niet vergeten.

Veel zaken die gevallen zijn, maar ook meer positief nieuws! Allemaal in het jaaroverzicht:


Voor wie nog maar lijstjes wil: die van De Standaard zijn ook niet mis (al valt het wel op dat in ieder lijstje Sarah Palin voorkomt :))...

3 comments:

Anonymous said...

ik weet anders nog een puntje voor het jaar van de val: het heeft te maken met een beekje in Bolivia.... Iemand die het verhaal wil horen?

Christophe Ramont said...

Als het op zo'n dingen aankomt onthou je wel alles hé! We zullen eens zien of dat voor de leerstof ook zo is ;) Allez hup, terug in uw boeken ipv mijnen blog te zitten lezen ;)

Jannes J. said...

@Tineke: Ik wil het wel horen :-)