Tuesday, December 9, 2008

Vlottende feestdag?

Ieder jaar dezelfde discussie...in onze maatschappij zijn officiële feestdagen gelinkt aan christelijke tradities en moslims die hun Offerfeest willen vieren (deze week) krijgen dat niet. Dus afgelopen weekend was het tijd om dit weer even boven te halen... *zucht*

Waarom zucht? Is het uit onbegrip voor onze islamitische broeders en zusters? Is het aanpassen of oprotten? Tuurlijk niet, maar als ik pinkstermaandag vrij krijg is dat voor mij niet om Pinksteren te kunnen vieren (wat vieren we dan eigenlijk?) en dus wil ik die dag misschien - voor mijn eigen net uitgevonden geloof - wel graag op een andere dag. Ik vind het dus een beetje een zinloze discussie...iedereen beschikt toch over vrije dagen om die verder in te vullen? Dat moslims daarbij gediscrimineerd worden vind ik een beetje achterhaald. Ja, ze mogen van mij gerust hun feestdagen vieren maar dat doen ze dan maar met hun eigen verlofdagen. Dat is net hetzelfde voor mijn - weliswaar dan niet religieus gebonden - engagementen, ik vraag ook niet aan mijn werkgever dat iedereen die dag dan maar moet thuisblijven.

Ik geef het toe, mijn opinie gaat hier een beetje kort door de bocht. En het zijn groeipijnen van een maatschappij die verschillende culturen wil tolereren... Mijn punt is gewoon dat de 'religieuze feestdagen' voor mij evenveel betekenis hebben als voor mijn islamitische broeders en zusters, geen dus. Ik ben gewoon blij met die extra vrije dagen.

Wat wel een punt is - en blijkbaar kan dat in de praktijk al als ik het voorbeeld van Ford lees: moslims zouden voorrang moeten krijgen om tijdens bv het Offerfeest verlof te kunnen nemen. Want dat is het pijnpunt: dat het moet aangevraagd worden en dan kan het in mijn ogen niet echt geweigerd worden. Pleiten zoals Milquet voor een 'vlottende feestdag' vind ik echt iets te veel bij de haren getrokken...

4 comments:

Sander Van der Maelen said...

Waarom is dat pleidooi voor een vlottende feestdag bij de haren getrokken? De katholieken hebben hun feestdagen - wat hun goed recht is - maar feit is wel dat iédereen die moét opnemen, er is geen keuze meer. Als ik als vrijzinnig humanist liever vandaag thuisblijf, op de verjaardag van het UVRM, kán ik dat niet zonder eigen verlofdagen op te nemen. Een katholiek kan dat wel wat betreft pinksteren, pasen, enz. Daarom lijkt het me geen slecht idee om een x-aantal vlottende feestdagen toe te kennen, die je sowieso toegekend krijgt. Werknemers moeten altijd flexibel en productief zijn, de werkgevers mogen zich ook eens aanpassen aan de socio-culturele realiteit van de dag.

Christophe Ramont said...

Sander, interessante discussie...
Maar toch nog twee punten:
1/ die 'katholieken' die hun feestdagen krijgen is voor mij eerder een cultureel dan religieus gegeven
2/ vlottende feestdagen zijn niet echt praktisch...moeten de scholen dan sluiten op een katholieke feestdag of open zijn? En als ze open moeten en het is een school met allemaal lieve, katholieke kindjes, moeten de leerkrachten dan een kaartje leggen? :)

Bovendien snap ik als jonge progressieveling niet wat er progressief is aan het aantal 'vaste' (waar iedereen dus kan op rekenen) verlofdagen te verminderen voor 'vlottende' feestdagen...tenzij die vlottende feestdagen komen in de vorm van extra verlof natuurlijk (maar dan hoor je niemand klagen).

Btw, als je het hebt over de socio-culturele realiteit van de dag dan maak je zelf al de uitbreiding van religieus naar cultureel. En dan zijn de mogelijkheden legio... Voor veel organisaties is het nu al een hels karwei om het verlof zo geregeld te krijgen dat iedereen tevreden is, laat staan dat we daar nog wat dagen bovenop doen.

Bref, ik ben er niet voor te vinden omdat ik hou van die dagen die vastliggen en die voor mij ook geen betekenis hebben...

Anonymous said...

Christopheke-zoet,
ik vergeef je omdat je zo een sjoeke bent, en omdat je zelf ook toegeeft dat je een beetje kort door de bocht gaat... het probleem is dat op kerstdag iedereen verlof kan krijgen omdat, pakweg (hypothetisch hé)in een auto-assemblage-bedrijf in anderlecht, men de lopende band stillegt voor een (paar) dag(en). En dat op het suikerfeest, ook al zijn alle moslims bereid er een verlofdag voor op te nemen, men die band niet wil stilleggen, 'want het is geen feestdag'. Maar als er nu in dat bedrijf niet genoeg niet-moslims werken om die band draaiende te houden ... dan kan dus niet elke moslim die dag verlof nemen hé! Toch wel een overwegingske waard, vind ik...

Christophe Ramont said...

Lieveke-zoet,
Wil gerust meegaan in de redenering...maar daarom vind ik ze nog niet correct :).
Ben blij dat je het voorbeeld geeft van de auto-assemblage want als je het blogstukje herleest merk je al de verwijzing naar Ford. Als het daar al kan?! Wat is het probleem dan precies?

En voor ieder bedrijf dat met een meerderheid werknemers zit waardoor de productie in gevaar komt als ze allemaal precies hetzelfde willen op hetzelfde moment heb ik maar één boodschap: werk aan je diversiteitsbeleid.

Moest iedereen zich nu eens NIET concentreren op het feit dat er verlof is op KERSTDAG, maar WEL concentreren op het feit dat het einde van het jaar gevierd wordt (en cf andere 'kerkelijke' feestdagen gewoon zien als een 'verlof')...dan was er helemaal geen probleem. En zo zie ik het ook...
Mix dit bovendien nog even met het verder denken dan de hokjescultuur (mijn grootste probleem met de hele hetze) en er is nooit een probleem om mee te beginnen :)