Monday, December 17, 2007

Seveso?

Als je een enveloppe in de bus vindt van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken: geen paniek! Het is zeer informatief wat daar in te lezen valt...

Je kan er een brochure met instructies bij een Seveso-alarm in terugvinden. Wat voor een alarm? Seveso zei mij heel vaag en heel ver iets, maar ik zou nooit geweten hebben wat het precies inhoudt. Mijn interesse om het door te nemen was dus gewekt.
Alles is te herleiden tot de Seveso-ramp in het gelijknamige Italiaanse stadje (1976). Daaruit volgden een heel pak veiligheidsvoorschriften voor bedrijven die omgaan met gevaarlijke stoffen. Om de nieuwe regelgeving hieromtrent bekend te maken en om de alertheid te verscherpen vinden personen die in de buurt van zo'n bedrijf wonen nu extra informatie toegestopt. Mooi initiatief, zeker om dat je op de website zelfs kunt gaan opzoeken over welke bedrijven het nu precies gaat! Maar als je de brief niet kreeg, dan bestaat er in jouw buurt geen gevaar... (of toch voor alle zekerheid eens checken? ;))

Ik heb er alvast een mini-agenda'tje bij (dat ik niet zal gebruiken want heb al een grotere agenda) met op de achterzijde de vijf tips bij Seveso-alarm: blijf binnen, sluit ramen en deuren, luister radio of kijk tv, telefoneren kan wachten, laat de kinderen op school. Als ik dat zie dan denk ik dat er heel veel mensen blij zouden zijn met zo'n Seveso-alarm... :)

3 comments:

Anonymous said...

Ja hoor, brief ook gekregen!

Anonymous said...

Altijd fijn om weten natuurlijk dat je in potentieel gevaarlijk gebied woont. Maar geen duidelijke info op de site welk bedrijf, welke stoffen enz.

De tips zijn een hele geruststelling: in geval van ontploffing of lekkage van giftige stoffen, hou je best je ramen toe. Dat ik daar niet zelf op kwam...

Anonymous said...

Altijd fijn om weten natuurlijk dat je in potentieel gevaarlijk gebied woont. Maar geen duidelijke info op de site welk bedrijf, welke stoffen enz.

De tips zijn een hele geruststelling: in geval van ontploffing of lekkage van giftige stoffen, hou je best je ramen toe. Dat ik daar niet zelf op kwam...