Tuesday, August 21, 2007

Schandaal in boekvorm

Dezer dagen is het leuker om een boek te lezen dan om de krant te lezen - toch niet veel nieuws te rapen. En aangezien ik dagelijks richting Brussel spoor tijd genoeg. Toen ik richting Nathalie in Jeruzalem vertrok (die is overigens eventjes terug in het land - hoera!) kocht ik in de luchthaven "Notes on a scandal". Die ging ik helemaal uitlezen in Israël maar daar is uiteraard niets van in huis gekomen.

De afgelopen 'zomer'maanden lukte het mij dan toch om er in te beginnen. Spannend, grappig en bovenal lichtjes verslavend. Het verhaal: lerares beleeft sexuele avonturen met één van haar minderjarige leerlingen. Maar dat is niet de focus eigenlijk, het gaat voornamelijk over de vriendschapsrelatie tussen twee leraressen. Of nog beter: de drang om aandacht van de oudere geschiedenisleerkracht en de rol die dit alles speelt in het sexueel schandaal. Het is een beetje door het 'oppervlakkige' verhaal van het overspel doorbijten (bijster origineel is het niet als invalshoek) om die 'vriendschap' te ontdekken... Het is vooral heel grappig geschreven, door de ogen van die geschiedenisleerkracht gezien. Zeker een aanrader als je telkens een goed half uur te vullen hebt (treinrit Gent - Brussel) want dan kan je mooi hoofdstukjes afronden. :)

Nu ook verfilmd met Judi Dench en Cate Blanchett...toch eens gaan huren. Al is het maar omdat ik die twee sowieso graag aan het werk zie.

No comments: