Monday, August 27, 2007

Sociale jetlag

Een jetlag is algemeen bekend, maar een 'sociale jetlag'? Vandaag voor het eerst dit woord tegengekomen en het steunt op een onderzoek in Nederland uitgevoerd. Baseline: het is het verschil tussen ons bioritme en het ritme van de samenleving.

Het was oa in de Volkskrant dat er een artikel over verscheen: zogenaamde avondmensen staan vroeger op dan ze willen en gaan later slapen dan ze moeten. En daar herken ik mezelf nu eens helemaal in. 's Morgens bijna niet uit bed geraken als die wekker afloopt - het is geen geheim dat ik meerdere keren per dag mijn wekker uitduw - maar de avond voordien ook niet echt heel vroeg het bed inkruipen (vlug nog even mails lezen, tv kijken, krant uitlezen, boekje lezen,...). Met het dramatisch gevolg dat ik mijn mede-pendelaars richting Brussel (en zelfs 's avonds terug naar Gent) kan trakteren op mijn gesnurk - van dat laatste ga ik toch uit aangezien mensen mij toch steeds vreemd bekijken als ik wakker word.

Maar nu moet ik vernemen dat dit dus een nefaste invloed heeft op mijn functioneren. Het gevoel van goed bezig te zijn is maar schijn, tests tonen aan dat de cognitieve vermogens verminderd zijn. Vooral naar het einde van de werkweek. In het weekend word de 'sociale jetlag' gecompenseerd door uitslapen. Dit onderzoek is dus gewoon een wetenschappelijke verklaring voor mijn lang slapen. :) Maar leert me ook dat ik mijn weekje van vorige week met gemiddeld 6u slaap per dag (tijdens de werkweek) niet meer mag doen...

Oplossing: flexibele werktijden. Maar die heb ik eigenlijk dus is er voor mij geen probleem? Ik ben alvast benieuwd naar de resultaten die ik toegestuurd krijg van de test die ik deed op internet.

Update: mail al binnengekregen. Ik had mezelf opgegeven als een 'extreem laat' type maar dat blijkt heel goed mee te vallen. Op dit moment is nog meer dan 90% van de mensen die zichzelf in die categorie steken nog wakker, dus zo laat ben ik dan toch niet. Voor de rest kan je met de resultaten niet veel doen vrees ik. Maar wel doen! In het belang van het wetenschappelijk onderzoek...

No comments: