Thursday, August 23, 2007

Exit Leterme

Dit moeten de spannendste formatiegesprekken sinds lange tijd zijn. Vandaag heeft formateur Leterme zijn ontslag aangeboden aan de Koning (die uit vakantie moest terugkeren - niet dat ik daar medelijden mee kan hebben, het is verdorie het enige dat ie moet doen!). Op naar een Franstalige informateur...we zijn nog ver van een regering verwijderd.

Hoe het nu verder gaat, het is voor mij een raadsel. Wat mij alvast stoort is het zwart-witdenken dat overheerst. Het is de schuld van de Franstaligen. We splitsen Brussel-Halle-Vilvoorde wel met de Vlaamse meerderheid in het parlement. CDH moet dringend bijgestuurd worden. Precies of het allemaal zo gemakkelijk is...
Zo geloof ik niet dat het Joëlle Milquet alleen is die een staatshervorming niet ziet zitten. Het is de algemene vrees aan de andere kant van de taalgrens. Het gebrek aan inlevingsvermogen bij de Vlaamse formateur gooit daarmee alleen olie op het vuur...
Zo geloof ik niet dat Brussel-Halle-Vilvoorde in vijf minuten zal gesplitst zijn. Niet zonder dat de Franstaligen daar het nut van inzien. Begrijp me niet verkeerd: de splitsing moet er komen, al is het maar omdat dat juridisch zo gesteld wordt (dan kijken we nog buiten het principe). Maar Louis Tobback gaf het al aan in Terzake: een wet moet ondertekend worden door een Koning die daarvoor bijgestaan moet worden door een lid van de regering. Dus moet die regering daarover een akkoord hebben...
Zo geloof ik niet dat de Franstaligen enkel 'non' kunnen zeggen. Zij zijn gewoon net zo overtuigd van hun geloof in de staat België als sommige Vlamingen overtuigd zijn van het belang van een bevoegdheidsherverdeling. Is dat zo moeilijk om te begrijpen? De oplossing ligt zoals steeds ergens in het midden, alleen is er niemand om dat midden te gaan zoeken blijkbaar...

Veel speculaties ook: waar ging Leterme in de fout? De Marseillaise zingen zal hem eeuwig achtervolgen, maar vandaag hoorde ik een ander argument (in discussie met collega's en nu ook in het journaal): hoe is het in godsnaam mogelijk dat CD&V en CDH zo ver van elkaar staan? Was het zo moeilijk om vóór 10 juni de koppen al eens samen te steken? Want ik krijg sterk de indruk dat dat niet gebeurd is...

Sinds vandaag ben ik een beetje bevreesd. Waar gaat dit naartoe? Is de spiraal van haat nog te stoppen?

Om te eindigen dé quote van de dag: "als je tijdens het voetbalspel beslist om de buitenspelregel af te schaffen, dan is het natuurlijk gemakkelijk om te scoren. Alleen moet je er dan rekening mee houden dat de Serviërs waar je tegen speelt misschien wel met een burgeroorlog beginnen. En we weten dat die daar goed in zijn". Beeldspraak die enkel van Louis Tobback kan komen - als u weet wat ie bedoelt, zet het dan in de comment... ;)

1 comment:

Anonymous said...

euh, wat is buitenspel? :-p
geen idee wat hij bedoelt.
Vindt het wel geweldig dat Leterme het zo moeilijk heeft. Volgende keer zal hij misschien 3 keer nadenken voor hij alles belooft wat er maar in hem opkomt :-)