Monday, February 12, 2007

Met de trein naar Eeklo

Vandaag staat in De Standaard een interview met Leo Pardon, NMBS-topman die binnenkort met pensioen gaat. Veel controverse: de NMBS moet volgens hem regionale lijnen afbouwen en vervangen door bussen. Eén van die regionale lijnen is de verbinding Gent-Eeklo.

Zelf zit ik liever op een trein dan op een bus, maar laat dat vooral geen argument zijn. Voor de ontsluiting van Eeklo is en blijft een treinverbinding bijzonder belangrijk. Dat daarbij samengewerkt moet worden met De Lijn lijkt mij nogal evident. Dat is nu al zo: in het weekend is er om de twee uur maar een trein en dan kan men het uur dat er geen is bv een bus nemen. Bovendien zijn er de laatste tijd heel wat investeringen gebeurd op de verbinding, laat dus maar draaien die handel.

Ander nieuwsfeit: De Lijn zal voor meer dan 500 miljoen euro investeren in het tramnetwerk in Antwerpen, Gent en Hasselt. Voor Hasselt een unicum: de eerste tramverbinding tussen Maastricht en "de hoofdstad van de smaak". In deze spreekt men van een 'light rail'... Laat dat nu net het woord zijn dat ik in de wandelgangen ook al hoorde over de verbinding tussen Gent en Eeklo. Zou dit geen oplossing kunnen zijn voor het voorgaande probleem?

No comments: