Sunday, January 31, 2010

't Is gebeurd

"'t Is gebeurd"...wereldberoemd in Vlaanderen ondertussen. Deze week het einde van een nieuw seizoen 'De Slimste Mens'. En Linda heeft gewonnen!

Ondanks het feit dat ik veel afleveringen gezien heb, donderdag toch de finale gemist. :( Avondvergaderingen...nergens goed voor. ;) Maar toch heel blij dat Linda De Win gewonnen heeft! Ja, net omdat ze zoveel rotzooi over haar heen gekregen heeft...
Het is en blijft natuurlijk wel grappig die quiz, kijk al uit naar het volgend seizoen! Met evenveel grappige momenten als dit jaar. De Standaard bracht een lijstje van grappigste momenten, hieronder een compilatie (voor mij blijven de beste momenten: Urbanus en Frank Focketyn die de boel afbreken en Youp van 't Hek die Peter Vandermeersch even zit af te snauwen :)).



Nog spraakmakende televisie deze week: "In Godsnaam" van Annemie Struyf. Twee jaar geleden was ik al onder de indruk van de reeks die toen uitgezonden werd, "Ladies first". Vaak noemde ik de stijl van Annemie dan lullig, om dan later aan te passen in 'naïef'. Dat is ze nog steeds in deze nieuwe serie over godsdienst...ik vind het grappig hoe verwonderd ze nog kan zijn. Wat haar meteen in staat stelt om diepgaander vragen te stellen. Straf.
Meteen na de uitzending had ik heel sterk het gevoel dat het nogal met een vooringenomenheid in mekaar gestoken was. Ook de kritiek die ze eerst kreeg: is dit een objectief beeld van de islam? Of wou Annemie Struyf gewoon aantonen dat jonge meisjes verblind door liefde in de val van die godsdienst lopen?

De discussie bleef niet uit deze week. Er werd zelfs gesproken over een schijnhuwelijk van de twee hoofdpersonages...het antwoord van Struyf zelf vond ik dan wel weer razend goed (en ik kan me daar alleen maar bij aansluiten).
Maar het is duidelijk dat er nog veel water naar de zee moet stromen vooraleer we hier - en elders - met verschillende godsdiensten in harmonie zullen leven. Zelf ontgaat het me allemaal een beetje, de steriele discussie van godsdiensten en wie nu gelijk heeft (godsdienst is en blijft nu eenmaal 'opium voor het volk' ;)). Maar ik ga wel naar de volgende aflevering kijken van "In Godsnaam"...

De overwinning van Linda De Win zet me overigens aan tot de bevraging van de week: terechte winnaar? Of liever iemand anders gezien? :) De vorige bevraging - geeft u voor Haïti? - werd afgesloten met 25% die niets geeft, 25% die 30€ geeft en 50% die zelfs meer dan 30€ over heeft. Mooi zo (buiten die 25% die niets geeft natuurlijk! De schande!)!

No comments: