Wednesday, January 6, 2010

New/old addiction

Een nieuw jaar kan je niet beter beginnen dan met een nieuwe verslaving. Ben nog niet van de leeftijd (of wijs genoeg?) om bij goede voornemens een verslaving te liquideren...neen, ik maak er liever nog een bij. That's what makes life interesting :)

Maar moet ook eerlijk zijn: het is geen volledig nieuwe verslaving. Going back in time: de tv-serie 'Alias' speelde tijdens mijn studententijd op de VRT, uiteraard op een onmogelijk uur. Als student heb je daar dan allemaal tijd voor. Zelf had ik geen tv op kot (goddank!) maar mijn opperbeste bovenburen Stephen en Maaike wel. Dat was niet alleen goed voor tenniswedstrijden Henin-Clijsters :) maar dus blijkbaar ook voor Alias. Een verslavende serie...

Concept is simpel: steek spanning op het begin en het einde van een aflevering, laat in het midden van de uitzending wat uitdieping van het verhaal naar boven komen en je hebt een gegarandeerd publiek dat verslaafd naar het scherm zit te zien. Wel, de serie was een immens succes in de VS - het lanceerde Jennifer Garner helemaal - terwijl ik het hier nooit echt weten scoren heb.
Probleem met de serie is ook een beetje dat je het eigenlijk wel moet volgen. Spionage en contra-spionage, organisaties die beweren de goede te zijn die eigenlijk de slechte zijn, vrienden die vijanden worden en omgekeerd, familie waarvan je niet weet hoe of wat,... Enfin, het is allemaal een beetje verwarrend. Zeker als je begint te volgen vanaf het derde seizoen of zo ("Wie is dat?" "Wel, dat is de moeder van het hoofdpersonage waarvan iedereen zegt dat het een slechte is maar eigenlijk is haar moederliefde groter dus misschien liegt ze niet, aan de andere kant kan ze dat ook allemaal zeggen om haar echtgenoot - die geloofde dat ze dood was en bovendien zichzelf verantwoordelijk had gesteld voor haar dood - een hak te zetten want die kan ze niet af omdat hij niet gelooft dat ze haar leven wil beteren terwijl hij eigenlijk zelf niet veel moet zeggen want hij was zelf jarenlang een dubbelspion zonder aan zijn dochter te zeggen waardoor die maar verder bleef doen in het geloof dat ze het juiste deed terwijl ze het verkeerde deed!" - geef toe, het bekt niet echt...).

Lang verhaal kort: toen Maité hier bleef overnachten en melding maakte dat ze graag wat boxen meeneemt naar Honduras om eenzame momenten door te komen, begon ik spontaan mijn DVD-box Alias aan te prijzen (seizoen 2 en 3, seizoen 1 ooit uitgeleend en ik weet niet meer aan wie). Die uiteraard meegegeven...en niet veel later zelf om de volledige box (alle 5 seizoenen!) gegaan. :) Gevolg: iedere dag een aflevering is het minimum. :)

No comments: