Wednesday, March 24, 2010

¡Quito!

Eerst geen nieuws en dan twee berichten op korte tijd...nu ja, was natuurlijk de helft vergeten melden deze morgen dus vlieg ik nog vlug even achter de pc om een update te doen. Het is buiten toch te warm :)

Na een volledige dag rondlopen in Quito kan ik het nu wel zeggen: smog is een gevaarlijk iets. Volgens mij kan je daar dood van gaan... Ik zou het graag eens uitleggen aan al die auto's hier maar vrees dat ze mijn Spaans niet gaan snappen :) Serieus, eerst moet je wennen aan de hoogte en zit je beetje naar adem te snakken daardoor, als je dat gewend bent komt de immens vervuilde lucht opzetten. Bref, het went ook wel.

Als de smog je niet regelrecht naar het graf leidt, dan is het wel een of andere huidkanker door de hevig brandende evenaarszon. Mijn smoel is al helemaal verbrand - de waarschuwing van Kimja niet goed opgevolgd :s - en op de middag is het hier dus niet te doen heet. Gelukkig voor Quito komen er rond de middag wat wolkjes opzetten... Echt klagen hoor je mij natuurlijk niet, vandaag van terras naar terras gekuierd doorheen de stad. Hoe zit het overigens met dat terrasjesweer in Vlaanderen? :)

Als voorgaande twee niet dodelijk zijn, dan is er nog altijd het verkeer dat door de stad raast. Lichamelijke opvoeding is hier volgens mij geen verplicht vak in het onderwijs, kinderen leren hier gewoon voor hun leven lopen bij het oversteken van de straat. Nu ja, veel verschil met Brussel is er eigenlijk niet: een zebrapad en een licht zijn slechts indicaties... Nog een gelijkenis: mensen in grote auto's hebben meer rechten dan zwakke weggebruikers en kleine auto's... Boeh aan de grote auto's!

Voor de rest:
* kan ik hier - opnieuw voor wie zich de fotoreeks uit Bolivia voor de geest kan halen - ten volle mijn vlaggenfascinatie laten gaan. De Asemblea Nacional was voorzien van enkele schone exemplaren... :)
* gaf ik hier vandaag al een interview, gelukkig voor mij in het Engels. Schoolopdracht waarschijnlijk, "interview eens een toerist". Twee schattige mini-meisjes (zie vorige bijdrage) die - jaja - ook het Engels woord voor 'knap' kenden. :p
* zag ik hier ook Mobile School live @ work op de Plaza San Francisco, leuk om dat eens te zien na er veel over gehoord te hebben in Vlaanderen. En populair dat dat is! Al die klein mannen daar rond...
* heb ik gisteren gordijnen opgehangen. Niemand die dit gaat geloven, daarom dat er ook foto´s van genomen zijn. Kimja en Mario zaten nog zonder gordijnen en 'geheel toevallig' stond gisteren de zak klaar met de stof... Op vakantie en moeten werken voor kost en inwoon, jongens toch... Vraag me af wat ze nog in het vooruitzicht hebben voor Maite...

Tot slot nog enkele dankbetuigingen:
* aan Tineke: dankzij haar rugzak kon ik mijn volledige kleerkast meesleuren, en nog wat extra materiaal voor Kimja.
* aan Magteld: voor het regelen van mijn vlucht Quito-Tegucigalpa die ik op zondag nog boekte maar die nog een bevestiging van de bank nodig had...gelukkig was daar Magteld om dat allemaal geregeld te krijgen!
* aan Veerle: om voor mijn lieve visjes te zorgen terwijl ik ver weg ben, ik weet dat ze daar in goede handen zijn. Of toch alleszins beter dan bij mij thuis (grapje hoor lieve mama en papa! :) Alhoewel, vorige keer is er toch eentje gestorven in het transport... Btw bericht aan het thuisfront: alles hier picobello mocht dat nog niet duidelijk zijn).

En nu smijt ik mij op de trolley richting Avenida America zodat ik die vuile lucht een beetje kan gaan afwassen alvorens een hele nacht op een bus te gaan zitten.

No comments: