Saturday, March 27, 2010

¡Fiesta in Riobamba!

Na 16u op een bus - in een tijdsbestek van 20u - had ik wel een dagje rust verdiend. En Riobamba was daarbij de perfecte locatie. Niet meteen Gent zoals ik dacht, maar wie zou die vergelijking wel kunnen doorstaan? :) Al is Riobamba wel een heel aangename stad: veel jong volk op straat en ik logeer in het centrum (ergens tussen de Kouter en de Veldstraat om de vergelijking te maken :))...en 's avonds een bruisende stad (gisteren al maar vandaag nog veel meer)!

Riobamba dus een stuk aangenamer dan Cuenca (alhoewel in alle eerlijkheid: misschien is Cuenca ook wel een bruisende stad 's avonds, ik ben er niet lang genoeg gebleven om dat na te gaan). Ook hier ben je op een halve dag rond wat toeristische trekpleisters betreft, maar in combinatie met enkele gezellige terrasjes deed ik er toch bijna een dag over. Mij overigens weeral eens vergeten insmeren, dus nog meer verbrand dan gisteren...dit gaat nog een pijnlijke affaire worden.

Feest ook hier in Riobamba vandaag! Niets deed vermoeden dat men het feest aan het voorbereiden was toen ik om 17u00 terug aan de hostal was...maar toen ik twee uur later terug buitenkwam was de straat ingenomen door een mensenmassa. Mij maar meteen tussengesmeten en het duurde niet lang of daar was de parade! De ene dansgroep na de andere en veel ambiance...beetje carnaval op vrijdagavond (zou een vergelijking met Aalst zich opdringen? :)).
Heel grappig: in de stoet was ook ruimte voor maar liefst 7 (!) schoonheidskoninginnen die het publiek vanop een militaire jeep - en bijgestaan door een strak in het kostuum zittende militair - mochten toezwaaien. 'El Gringo' was overigens de enige die dit grappig vond, de rest van de massa rondom mij ging telkens wild door terug te zwaaien, te fluiten en liefdesverklaringen te roepen. Lijkt me overigens nog eens een goed idee voor onze eigen parade op 21 juli, de colonnes onderbroken door schoonheidskoninginnen op een militaire jeep...kan De Crem Miss Matonge misschien uitnodigen...

Na de stoet een flinke hap gaan eten in "Concerto El Delirio", restaurant dat ooit het huis was van de in Latijns-Amerika wereldberoemde Simon Bolivar. Bolivar is de 'grote bevrijder' van Latijns-Amerika die de Spanjaarden buitenjaagde, bijgevolg vind je in iedere stad ook wel een straat die Bolivar als naam heeft (in Ecuador vind je overigens ook overal straten met de namen Benalcazar, Colon, 10 de Agosto en ieder ander Latijns-Amerikaans land). In Bolivia - zie de link Bolivar/Bolivia - al vaak deze naam tegengekomen en nu opnieuw, moet mij dringend eens een biografie eigen maken.

En nu bij terugkeer in hostal merk ik dat van slapen de eerstkomende uren niet veel in huis zal komen want het feest gaat nog steeds door en de straat is van Parque Sucre tot aan het treinstation afgezet. Binnen tien minuten afspraak met Amerikanen van hostal - tja, had hier niet veel keuze: Amerikanen of Hollanders :) - om ons daar nog eens tussen te smijten...

Diezelfde Amerikanen hadden overigens een geweldige dag achter de rug. :) De reden waarom je als toerist naar Riobamba komt: om de 'Devil's Nose Train Ride' te kunnen doen, een naar het schijnt spectaculaire treinrit hier een paar uur vandaan. Was ook oorspronkelijk mijn bedoeling om te doen maar gisteren iets te veel op een bus dat ik vandaag geen zin had in een hele dag trein. Bovendien was ik met de bus door de regio van 'Devil's Nose' gereden en enkel mist en regen gezien: niet meteen overtuigend om op het dak van een trein te gaan zitten. Nog eens in combinatie met vertrek om 7u 's morgens en jullie begrijpen dat ik het plan al afgeschreven had. Gelukkig maar als ik de Amerikanen hoor bij terugkeer: Devil's Nose is zes maanden gesloten wegens werken maar als alternatief mochten de toeristen wel nog altijd op het dak van een trein gaan zitten voor een weliswaar veel minder spectaculaire rit. Uitgeregend, beetje verkleumd en zonder spectaculair verhaal kwamen ze hier rond 18u00 terug binnen... :)
Overigens heel vreemd dat ze mij in Quito niets verteld hebben over die werken toen ik naar treinticketjes informeerde. Dat hadden ze - weliswaar in een theorie van Westerse klantvriendelijkheid - mij toch wel even kunnen melden! Niet dat het voor mij veel uitgemaakt heeft natuurlijk...

Bref, alweer een te lang bericht en ik moet er hier bijna vandoor...we gaan ons heupbewegingen eens gaan testen. :)

2 comments:

Ilse said...

en, fuifbeest, erin geslaagd die heupen terug los te werken na de vliegtuigreis en aanvullende busreizen van 6 à 9 u lang?? shake that body :-) ...
Geniet maar tenvolle! Ilse

Christophe Ramont said...

Haha, het waren weliswaar louche bars maar er werd wel met de heupen gesmeten :)