Thursday, March 25, 2010

¡Cuenca!

Om zeven uur 's morgens ergens toekomen is nooit goed...het geeft niet echt een goede indruk van een stad. Maar wat doe je er aan als de nachtbus op dat uur de stad binnenrijdt? Uitgebreid gaan ontbijten is een goede optie.

Vorige nacht dus uit Quito vertrokken om 9 uur lang in een bus te zitten - met overigens een walgelijke film over het redden van een relatie (met dank aan God uiteraard), red nu jouw huwelijk op http://fireproofmarriage.com - en deze morgen in het pittoreske Cuenca gearriveerd. Na ontbijtje wat rondgelopen en ondertussen rond...leuk om zien maar indrukwekkend zou ik het niet noemen.

Werkgerelateerd: Cuenca en Brugge hadden ooit een stedenband. Die is ondertussen al lang afgesloten maar toch blijft de geest van Cuenca nog altijd een beetje boven Brugge hangen - met jammer genoeg ook bijhorende polemiek. Meteen een van de voornaamste redenen waarom ik toch tot hier wou afzakken.
En ik zie wel heel wat gelijkenissen: Cuenca is de hoofdstad van een verafgelegen provincie (en wat is Brugge? :)), het is een gezellige stad om door te kuieren met schitterende architectuur en kerken (Brugge heeft op mij hetzelfde effect, vervang kerk door belfort) en het is erkend als Werelderfgoed (moest Brugge dat nog niet zijn, dan zou het toch moeten). Nu ja, over de bestuurlijk-administratieve samenwerking tussen zo'n twee steden - de kern van een stedenband - kan ik mij uiteraard niet uitspreken, maar ik zie wel in waarom Brugge hier terechtkwam. Waarmee ik absoluut niet gezegd heb dat die band weer zou moeten opgenomen worden! Dat is iets van het verleden...

Maar net als in Brugge - en nu ga ik enkele West-Vlamingen tegen mij in het harnas jagen - ben je wel rond op een halve dag. Mijn Rough Guide kreeg weeral eens gelijk. :) Ja, je kan hier nog een volledige dag verblijven als je de musea en kerken allemaal wil bezoeken...maar Cuenca heeft me daarvan niet kunnen overtuigen (om 7u de kerk binnenwandelen en de eerste misviering meemaken was nu ook niet hetgene dat mij kon overtuigen :)).
Dus net als ik toeristen in Vlaanderen probeer wijs te maken: ga op citytrip naar Brugge en blijf overnachten in Gent. :) Wat ik in Ecuadoriaanse context nu vervang door: op citytrip naar Cuenca en terug naar Riobamba om te overnachten. Riobamba het Gent van Ecuador, niemand die de vergelijking maakt buiten ikzelf maar ben nu al benieuwd.
Klein verschil: Brugge-Gent is een goed half uur met de trein, Cuenca-Riobamba een goede zes uur met de bus.

Terwijl ik toch onmogelijke vergelijkingen met Vlaanderen aan het maken ben: als Quito Brussel is, Cuenca Brugge en Riobamba Gent...dan is Guayaquil "'t Stad"! De grootste stad van Ecuador, het economisch centrum van het land en ook een beetje met die mentaliteit van 'de rest is onze parking' (of park als je het echt wil vertalen). Guayaquil heeft ook zijn eigen gazetten - beetje zoals de Gazet van Antwerpen - maar nog zoveel meer...zoals een 'Banco de Guayaquil' (maar vertel het vooral niet verder aan Antwerpenaars vooraleer die op gedachten komen!). Precies of je voor alles de reguliere markt hebt, en een Guayaquil-afgeleide. En nu ben ik aan het overdrijven ;) maar dat wordt mij zeker net als de vergelijkingen hierboven vergeven vanwege 'slapen op een bus is toch niet altijd even gemakkelijk'...

3 comments:

tineke said...

zolang je maar niet van broek gaat wisselen op die bus is er niets aan de hand :-)

Griet said...

amuseer je! wij genieten van op afstand mee!
kus kus kus

Christophe Ramont said...

Ah Griet, kan je weer aan mijn blog op het werk? :p
@Tineke: dat was jij toch die van broek wisselde in de bus?