Sunday, April 13, 2008

Linkeroever

Nu we toch over films bezig zijn, geef mij dan maar de tweede film die ik zag op een week tijd. Linkeroever (check die website!) van Pieter Van Hees die hiermee een zeer mooi debuut aflevert...

Nochtans heb ik het niet zo voor die "Vlaamsche film", en toch is dit al de tweede op korte tijd. Over "Aanrijding in Moscou" was ik al enthousiast maar deze slaat toch werkelijk alles. Gewoon al vanwege het feit dat dit een genre is dat we in die Vlaamse film nog niet te veel zijn tegengekomen (en wat meteen mijn gruwel voor films van Vlaamse komaf verklaart: het zijn altijd drama's of onnozele humor). Een thriller van formaat - neem het van mij aan dat je heel erg gespannen zit te kijken - dat flirt met symboliek alsof het niets is. De verschillende lagen die je in deze film tegenkomt!

Sterke acteerprestaties ook, in de eerste plaats van Eline Kuppens maar ook van Matthias Schoenaerts. Verhaal gaat over atlete die rust moet nemen en dat bij het nieuwe vriendje doet die op Linkeroever woont. Maar daar gebeuren vreemde dingen...die teruggaan op de tijd dat Linkeroever de plek was waar mensen heengestuurd werden omdat ze in de stad Antwerpen niet welkom waren. Heksen en ander 'zwart gespuis' kwam daar dus terecht... Terwijl ik dit schrijf, krijg ik alweer de kriebels (de film is dus niet de beste promo voor Linkeroever :)).

Toegegeven, op het einde van de film moet je eigenlijk al helemaal in de sfeer van de film zitten om het nog te geloven...maar bij mij lukte het wel. Gewoon gaan zien zou ik zo zeggen!

No comments: