Friday, February 1, 2008

Work means work

Gisteren nog een paar mensen gezien en de commentaren over mijn nakend vertrek naar Zuid-Afrika waren er natuurlijk ook weer bij. "Hoezo niet bereikbaar? Dat is toch een beschaafd land, dan kan je toch mail lezen?" *Zucht* Ja, Zuid-Afrika is een beschaafd land - in veel gevallen waarschijnlijk beschaafder dan hier maar daar hadden ze het niet over waarschijnlijk - maar neen, ik heb daar niet de tijd om mailtjes te beantwoorden...

Het is eigenlijk iedere keer hetzelfde: mensen horen dat je naar het buitenland gaat en geraken niet verder dan het concept "vakantie". Of je daar nu 'werkgerelateerd' bij zegt of niet... Maar zo'n bezoek is dus wel degelijk hard werk met projectbezoeken en veel vergaderingen. Het zal nu de derde keer zijn dat ik Afrika in deze context opzoek en ben beetje vermoeid en dus ongerust...want ik weet dat ik kapot terugkeer. Als je dan tussendoor internet vindt, is het om de algemene communicatie te verzorgen van de delegatie: in dit geval het updaten van de info op de website van Geel. Niet om persoonlijke mailtjes door te nemen...in een delegatie van zeven personen zou men wel heel vaak internet moeten zoeken als iedereen zijn mailtjes wil lezen.

Zelf ben ik de eerste om toe te geven dat ik ook vaak een verkeerd beeld ophang van zo'n bezoeken. Op deze blog vond je schitterende foto's van olifanten en giraffen. Uiteraard is daar ook ruimte voor, maar gezien in het geheel is dit slechts een heel klein stukje van de totale reis. De rest wordt ingevuld met vergaderingen ed, en die foto's zijn net iets minder interessant om wereldkundig te maken. En natuurlijk is het niet al kommer en kwel, maar met het hand op hart kan ik stellen dat in zo'n week veeeeeel meer gewerkt wordt dan als je hier in België zit. Kan ook niet anders: je bent daar maar een beperkte periode en probeert er zoveel mogelijk uit te halen.

Dat velen dat niet inzien, het stoorde mij tot voor kort helemaal niet. Meer zelfs, ik liet het met gemak over mij gaan...want ik mag natuurlijk wel naar Afrika en dat is op zich al een belevenis. Maar als mensen die mij vrij goed kennen - of toch zouden moeten - het niet kunnen of willen zien...

Dank dus aan allen die mij een "goede reis" wensten - jullie kregen zeker een antwoord. Ook dank aan de mensen die mij een "goede vakantie" wensten - waarschijnlijk geen antwoord omdat ik daar nu even geen zin in had...ook al stond er misschien een smiley achter :)

8 comments:

Anonymous said...

Persoonlijk zou ik content wezen dat mensen zich herinneren dat ik vertrek voor even naar de onderkant van de wereld: of ze me nu een goeie reis of een goede vakantie wensen. Fijn dat je even in je blog duidelijk maakt dat werk werk betekent. Je lezers zullen zich voortaan niet meer aan de foute terminologie bezondigen... Of misschien net wel?

Anonymous said...

Nonkel Stof,

Veel succes met het vele werk :)komende week!

Al moet ik wel zeggen dat dit de leukste vormen van werk zijn...voor mij althans.

groet,
ka.

Henri Menheere said...

lijkt me een leuke job als je zoveel moet reizen, ja ja ik heb alles gelezen, het is hard werken, maar 't zal toch ook boeiend zijn om steeds in andere context aan de slag te gaan ... veel succes!

Anonymous said...

Ja Stoffietjen, mensen beseffen niet wat voor een bijna onmenselijke opgave het is als je in een gevaarlijk gebied zit! Je moet je wel 1000x per dag (laten?) insmeren met zonnecrème want voor je 't weet heb je een zonneslag van formaat! Niemand ziet 't als je volledig uitgeput 's avonds op een ligstoel belandt met een cocktail in 't hand ..te bekomen van pijnlijke billen opgelopen tijdens een safari-uitstap (alcohol ontsmet gelukkig!).
En dan verwacht men nog van je je mail te checken om te zien of de bevestiging van het resto van de dag wel in orde is..let wel..tegen dan is die cocktail weer lauw hé!

Gelukkig heb je ook erg begrijpende collega's. We hebben dan ook samengelegd opdat je achteraf van een welverdiende vakantie kan genieten..5 weken Siberie - all in! PS Tegen dan moet het verslag wel af zijn hé :-)
Doe dat daar goed hé!!

Anonymous said...

't Leven is toch hard binnen team Internationaal...

Aertsparadijs said...

ben ik ff blij met mijn woordkeuze "reis"...

Anonymous said...

Allé Stof,
Ge hebt wat andere mensen nodig om u eraan te herinneren dat het écht wel een privilege is om te kunnen reizen voor je werk, ook al is werk werk. Je ziet, luistert, ruikt, voelt heel wat anders als op je dagdagelijkse portie werk!
Als het voor mij zover zal zijn eind deze maand, zal ik nog eens vergelijken met wat je schreef :-)

Anonymous said...

Stoffie, 100% eens met u. En als je dan zegt "dienstreis" lacht iedereen u uit.

dus vanaf nu: "dienstreis" is niet gelijk aan "vakantie".


(alhoewel soms wel...*grijns*)