Thursday, February 21, 2008

Begrafenis

Afgelopen maandag had ik een dag vrij, gedeeltelijk ook om in de voormiddag naar een begrafenis te gaan. Een ver familielid aan moeders zijde, maar een tak van de familie die toch wel vrij dicht bij ons staat. En dan vooral Germaine die overleden is, daar ging mijn ma iedere voormiddag mee op schok achter boodschappen voor de dag.

Het was dan ook mooi dat de directe familie een plaats voorzien had op de brief voor mijn ma. Niet dat ze zoiets verlangde of er ook maar zou aan denken, maar het moet wel fijn geweest zijn. Daarbij viel mij de bewoording op: "haar zorgvriendin". Ik had nog nooit van het woord gehoord maar het zegt zoveel! Dat was het echt helemaal! Suggestie van de begrafenisondernemer die dit soort van relaties waarschijnlijk al veel meer tegengekomen is?

Overigens lang geleden dat ik nog in een kerk geweest was. En tijdens de dienst bedacht ik dat dat voor heel wat mensen het geval zal geweest zijn: enkel nog voor dopen en begrafenissen, in mindere mate voor huwelijken? En met alle respect voor de Katholieke Kerk - alhoewel - maar ze doen er ook werkelijk niets aan om het hele gebeuren wat aantrekkelijker te maken. Ik weet het, het is een begrafenis en veel 'leven' moet je daar niet in steken...maar zelfs voor mensen die in jaren niet naar een dienst geweest zijn, is het mogelijk om alles nog mooi mee te zeggen. Ja, dat is ook de bedoeling van een kerkdienst...maar het doet mij alleszins niet hunkeren naar meer.
Grappig: niemand die ook nog maar de moeite doet om de woordjes mee te prevelen, zelfs niet in de familie. "Wij danken God", "Heer, ontferm U" en het "Onze Vader": het is nog een minderheid die actief deelneemt. Het zou vroeger geen waar geweest zijn!

3 comments:

Henri Menheere said...

Gecondoleerd.

Over de kerk .. ik kan er volledig inkomen ... mensen die naar de kerk gaan en ook echt ervaren en menen wat ze zingen, komt niet vaak voor, en de kerk helpt daar niet echt bij.

In de kerk waar ik bij hoor is dat iets levendiger / echter.

Natuurlijk ook niet perfect, maar we staan al iets dichter bij "de mens"

fijne week/bijna weekend nog

henri

Anonymous said...

http://eekshop.com
In fact any of those which of you go along with going to be the particular and prophecies to do with Christ second just around the corner are hardly will show you watching going to be the historical support you in finding you'll be ready having to do with going to be the renewal having to do with Israel with your spring concerning 1948 and the revival concerning going to be the European powers but take heart they are seeing going to be the thought apostasy everywhere over the both society and going to be the church.

Anonymous said...

http://eekshop.com
After deciding on all are any of those pre requisites everywhere in the poster printing,element is always presently a short time along with all your family members for more information on look for best of the best printing company especially online printing company that not only can they print your advertisings There are often plenty and a number of different online printing companies that your family can carry on using gorgeous honeymoons as well all are your printing task. These available on the internet printers always bring to the table quality and affordable printing shopping process that not only can they it seems to me fit your business budget And and for your convenience,many of these online printers are widely available greater than the aimed at your site.