Wednesday, September 12, 2007

Neger

Ja, het lezen van boeken gaat in een vliegende vaart. Na "Notes on a Scandal" vrijwel meteen begonnen in "El Negro en ik". Het boek was al lange tijd in mijn bezit - ontleend van collega - en ik was er al eens in begonnen maar dan toch gestopt. Maar nu ik het lezen van een boek op de trein ontdekt heb (want in de krant toch niet veel interessants)... En zo begon ik eens opnieuw en vond ik wel het juiste ritme om dit boek in een ruk uit te lezen.

Boek handelt over museum(pje) in Banyoles waar een Bosjesman/Bechuana opgezet staat. We weten dat het met dieren gebeurt, maar met een mens? Een boek lang gaat de discussie over hoe dit - zelfs zovele jaren terug - mogelijk was. Werden onze zwarte medemensen gezien als een diersoort en mochten ze dus gewoon opgezet worden als dieren of was er meer aan de hand? Interessante materie vind ik zelf.
Maar daar bleef het niet bij...het spectrum werd geopend naar de sector van ontwikkelingssamenwerking. Doorheen het verhaal komen elementen van de auteur naar boven, over zijn ervaringen met de sector. Van het jeugdig enthousiasme om de wereld te veranderen naar het besef dat het soms gewoon niet werkt tot de essentiële vraag of ontwikkelingssamenwerking eigenlijk wel een doel heeft en niet voorbijgestreefd is. Meteen een heel pak titels van andere boeken uit gehaald die ik ook wel eens wil doornemen.

Geen literaire hoogvlieger maar zeer leuk voor het eigen denkproces over ontwikkelingssamenwerking.

Onder de categorie 'Faits Divers': in het Afrikamuseum in Tervuren zou er ooit in de kelder ook een opgezette Afrikaan teruggevonden zijn...

No comments: