Tuesday, July 24, 2007

Trendbreuk

Langer hou ik het niet vol, ik moet dringend mijn ei kwijt over de regeringsvorming. Wat een trendbreuk met de afgelopen acht jaar! En vooral, wat een achteruitgang! Ik hoop echt dat dit niet de voorbode is van vier jaar rooms-blauw...

Vandaag viel het mij des te harder op: vergadering in Hertoginnedal, bij het buitenkomen vinden sommige het niet eens de moeite om een woordje uitleg te verschaffen aan de bevolking (pers die de boodschap moet doorgeven). Twee VLD'ers komen te voet naar buiten en krijgen dus ook een heel pak vragen. En geven ook antwoord. Want dat zijn ze gewend, na acht jaar paars. Communicatie heet zoiets... De christen-democraten communiceren liever niet. Dat wisten we al van de tijd van Jean-Luc. Ik kom daar ambetant van...

En als Yves dan al iets communiceert, dan is het de Marseillaise! Toegegeven: ook ik wist niet waarom we onze nationale feestdag op 21 juli vieren (ik ben een echte Belg :)) en die eerste strofe van de Brabançonne ken ik ook al niet. Zelfs Verhofstadt en Demotte zaten er volledig naast. Maar dan als een gestampte boer en als een klein kind weglopen en later op de avond dreigen (op VTM zei hij letterlijk "wie mij schade wil berokkenen, zal de gevolgen vroeg of laat voelen") is du jamais vu.

Vanwege dit alles en nog zoveel meer: mijn nieuw lijflied is "1999" van Prince. "Tonight I'm gonna party like it's 1999"...toen voelde je de positieve energie van die nieuwe regering, je wist dat er iets ging veranderen, er was gedrevenheid om iets te doen, er was een visie. Vandaag zitten we met een formateur die wel 100 concrete ideeën heeft voor België (Wauw Yves, lijkt me toch wel ambitieus voor vier jaar besturen...100?!?!), die niet weet waar naartoe maar gelukkig wel de Marseillaise kent, die de kunst van het compromis niet kent als zijn 'formateursnota' een doorslagje is van het CD&V/N-VA-programma,... Arm België...

Laten we het er voorlopig op houden dat het nog allemaal een beetje in de beginfase zit... Hopelijk mag ik de komende regering binnenkort beoordelen op inhoud, want als ik hier altijd ga moeten zitten zeveren over de vorm dan zijn we nog slechter af...

No comments: