Tuesday, July 3, 2007

Stijn en tsjevenstreken

Stijn Bex, Sexy Bexy voor de vrienden, heeft goesting?! Geen nieuws hoor ik u zeggen (mijn god, wat een flauwe grap) maar toch stond het vandaag in de krant: Stijn Bex (spirit) ambieert voorzitterschap: "Het speelt sterk door mijn hoofd. Ik heb er veel goesting in."
Met verkiezingsnederlagen vallen er altijd wel ergens koppen natuurlijk. Bij sp.a verdween Johan van het toneel, bij spirit kwam men tot op heden niet verder dan bewijzen dat spirit het écht wel goed gedaan had. En dat stoort. Want ook al is het misschien waar (naar het schijnt scoorden spiritisten beter dan voorheen), de perceptie zit op z'n minst gezegd een beetje tegen wat dat betreft. Dus is men beginnen zagen aan de stoel van Geert Lambert, huidig voorzitter van spirit. Nelly Maes die decumul begint te proclameren (Geert Lambert is de enige verkozene voor spirit in het parlement, in de Senaat), Stijn Bex die goesting heeft.
Ik kan het niet onder stoelen of banken steken: ik heb een serieuze boon voor Stijn. Sommigen begrijpen dat, anderen helemaal niet. :) Maar voorzitter? Toegegeven, hij haalt gemakkelijk de pers met acties (wapen binnensmokkelen in het parlement en heeft ie ook niets gedaan rond cannabis?) en straffe standpunten maar het leven wordt er natuurlijk niet gemakkelijker op als voorzitter... Je moet zo genuanceerd denken... Bon, blij dat ik de keuze niet moet maken als straks Geert Lambert en Stijn Bex tegenover elkaar staan (want Geert vind ik ook wel nen toffen maar die ken ik zo niet). Maar als het dan toch moet: Stijn...op punten. :) En ook wel omdat ik tegen cumul ben. :)

Neen, een veel groter probleem vond ik elders in de krant: "Jong CD&V werpt zich op als 'ethische partijwaakhond'". In de campagne van 10 juni hoorde je CD&V over ethische kwesties het volgende zeggen: "we raken niet aan de verwezenlijkingen van paars". Zelf hadden ze nooit de ballen om iets te doen rond ethische kwesties en dus moesten ze ook wel toegeven dat paars daar heel wat werk van gemaakt heeft (holebihuwelijk en -adoptie, euthanasie, echtscheidingsproblematiek,...). Maar nu hoor ik de jongerenorganisatie van diezelfde partij bezig: de euthanasiewet moet 'bijgestuurd' worden. En terwijl ze toch bezig zijn, doe er maar die schuldloze echtscheiding bij. Ben ik nu paranoïde of worden die gasten vooruit gestuurd om het pad te effenen voor enkele 'bijsturingen' in ethische kwesties? We zullen maar geloven dat de jonge tsjeven nog een beetje in hun overwinningsroes zitten en daarom hun eerste streekjes bovenhalen...

No comments: