Sunday, May 6, 2007

Fuck Vermeersch

Een tijd geleden mocht Tom Lanoye een eredoctoraat Algemene Verdiensten (Universiteit Antwerpen) ontvangen. In zijn bedankingswoord viel ie uit naar de dienstnota van het Antwerps stadsbestuur over de kledingsvoorschriften. Kort gesteld: Tom begreep niet hoe een verbod van iedere symboliek in klederdracht mogelijk was. En groot gelijk heeft ie. Uiteraard bracht dit heel wat reacties teweeg...

De meest uitgesproken was die van Etienne Vermeersch. Basis van zijn argumentatie: het samenleven van verschillende culturen wordt niet bevorderd indien men steeds geconfronteerd wordt met extreme homofobie, racistische houdingen, afschuw van abortus en euthanasie,... van anderen. We gaan niet flauw doen: diversiteit betekent voor mij dat je die diversiteit ook kan uiten. Gaan we terug naar het belijden van godsdienst in de achterkamertjes? Het toch maar niet uitkomen voor een mening?

Restrictie: het respect voor anderen moet staande blijven. Maar ik zie nog niet in hoe een kledingstuk dit onderuit zou halen...
Verdorie, ik wil een T-shirt kunnen dragen met Che op, of met “Fuck Vermeersch en Leterme”. En ja, anderen mogen wat mij betreft “fuck homo’s” op hun T-shirt hebben (ook al kan dat verkeerd geïnterpreteerd worden natuurlijk ;)). En ja, dat mag in een ‘officiële’ functie als stadsambtenaar wat mij betreft. Het zal de dienstverlening niet veranderen aangezien een overtuiging niet wijzigt door een kledingstuk.

Fuck Vermeersch dus...

1 comment:

Miss Fabulous said...

hmm, ik weet niet of ambtenaren daarmee moeten rondlopen hoor. In Spanje droeg onze begeleider van die dingen tijdens bezoeken aan gemeentehuizen en dat kwam toch wel vreemd over.. bovendien weet ik ook niet of het wel zo bevorderlijk is voor de diversiteit als mensen rondlopen met fuck negers.. Maar ja dat is het eeuwige dilema (dit was de nieuwe spelling geloof ik?:) in verband met de vrije meningsuiting he... ps, waar kan ik de T Shirt vinden met Fuck homo's? :)